Natalią Iwanowa-Kołakowską
Świat stoi w obliczu globalnego kryzysu żywnościowego spowodowanego pandemią Covid-19 i rosnącymi cenami paliw. Inwazja na Ukrainę zaostrzy kryzys dla milionów ludzi, podnosząc ceny żywności i elektroniki na całym świecie, wynika z raportu opublikowanego przez ONZ.
Po rozmowie z Natalią Iwanow-Kołakowską, zastępcą dyrektora regionalnego na kraje UE w AsstrA, wyjaśniamy, jak zablokowane szlaki morskie wpłyną na globalne łańcuchy dostaw oraz jak narzędzia związane z branżą logistyczną mogą pomóc sprostać wyzwaniom nowej rzeczywistości.
Kryzys
Dzisiejszy kryzys żywnościowy powstał głównie z powodu trzech czynników: po pierwsze, w 2021 r. miały miejsce katastrofy klimatyczne, takie jak susze w Ameryce Północnej i Południowej, powodzie w Australii i anormalne upały w Europie. Po drugie, doszło do zakłóceń w łańcuchu dostaw spowodowanych przez Covid-19, włączając politykę „zerowej tolerancji” ChRL. Po trzecie, inwazja na Ukrainę uderzyła w gospodarkę światową.
Po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę rosyjska marynarka wojenna nałożyła blokadę portów kraju, skutecznie zamrażając 20 mln ton zboża, kukurydzy i oleju słonecznikowego przeznaczonego na eksport. Przedstawiciele wielu krajów, międzynarodowych stowarzyszeń i niezależnych organizacji od miesięcy pracują nad znalezieniem alternatywnych rozwiązań transportowych. Do eksportu zboża wykorzystano m.in. multimodalne schematy transportowe z wykorzystaniem przewozów drogowych i kolejowych z południowych regionów Ukrainy do polskiego portu w Gdańsku, a stamtąd drogą morską do Afryki. W szczycie sezonu w sierpniu 2022 r. wyeksportowano 4,6 mln ton zboża, z czego 3 mln transportem morskim. Pozostałe 1,6 miliona ton zboża wysłano transportem drogowym, kolejowym oraz flotą rzeczną wzdłuż Dunaju.
Różnica w szerokości torów kolejowych na Ukrainie i krajach UE komplikuje alternatywne schematy dostaw. Ponadto liczba ziarnowozów w Europie jest ograniczona, a w okresie żniw nie wystarczy wyspecjalizowanych pojazdów do transportu zboża wyprodukowanego w UE. O tej porze roku zwiększony wolumen wymaga optymalizacji ładowności i większej liczby pojazdów. Ich produkcja wymaga czasu, energii i pieniędzy.
Priorytetem pozostaje usprawnienie pracy ukraińskich przejść granicznych, m.in. poprzez zwiększenie liczby lekarzy weterynarii i budowę tymczasowych magazynów na granicy z Ukrainą.
Grain from Ukraine
Według oświadczenia opublikowanego w The Guardian, do końca pierwszej połowy 2023 roku do wielu krajów afrykańskich zostanie wysłanych do 60 ukraińskich ziarnowozów, aby zapobiec głodowi w najbiedniejszych krajach kontynentu.
Agencje rządowe, organizacje pozarządowe i prywatne korporacje będą współpracować nad realizacją programu. Pierwsze trzy statki mają zostać wysłane z Odessy do Sudanu, Somalii i Jemenu. Finansowany przez Niemcy statek pilotażowy już wypłynął do Etiopii.
AsstrA-Associated Traffic z siedzibą w Szwajcarii stale rozwija schematy dostaw, dostosowuje ofertę logistyczną do wymagań rynku i znajduje indywidualne rozwiązania dla każdego klienta korporacyjnego, nawet w tych niepewnych i niestabilnych czasach.
Autor: Anastasiia Onoshko.