Anna Smirnova
Rok 2022 był pod wieloma względami wyjątkowy. W tej informacji prasowej Anna Smirnova, kierownik AIPL AsstrA UK podsumowuje 12 minionych miesięcy w logistyce.
Jeszcze w styczniu to COVID-19 i jego konsekwencje gospodarcze oraz społeczne stanowiły krytyczne zagrożenie dla całego łańcucha dostaw. Jednak już w kolejnym miesiącu sytuacja geopolityczna zmieniła się, a sankcje nałożone na jednego z największych eksporterów ropy i gazu spowodowały, że ceny paliw poszybowały… a był to dopiero luty. Zobaczmy miesiąc po miesiącu jak intensywny był to rok.
Styczeń
Z perspektywy czasu można śmiało powiedzieć, że styczeń upłynął bardzo spokojnie. Wszyscy byli gotowi zmierzyć się z konsekwencjami postpandemicznej rzeczywistości. Rok 2022 rozpoczął się w środowisku, które dobrze pamiętaliśmy. COVID-19 oraz zamknięcie wielu portów i fabryk, skutkujące spowolnieniem przepływu towarów na całym świecie i zwiększonym popytem konsumenckim. Opóźnienia i rosnące koszty nikogo nie zaskoczyły. Jednak pierwszym sygnałem, że sytuacja może szybko wymknąć się spod kontroli, były wydłużające się kolejkach na białoruskiej granicy. Ponad 40 godzin w Koroszczynie i do 65 godzin w Bobrownikach - tyle czekali kierowcy ciężarówek na wjazd na teren wschodniego sąsiada.
Luty
24 lutego 2022 r. O ile pandemia sparaliżowała globalny łańcuch dostaw, o tyle działania militarne na Ukrainie powaliły go na kolana. Bez wątpienia sytuacja stworzyła bariery na rynku, zakłócając przepływ towarów, takich jak części samochodowe, ropa naftowa i zboże.
Marzec
W łańcuchu dostaw panuje chaos i sytuacja stale się pogarsza. Magazyny transportu lotniczego na lotnisku Szanghaj Pudong są zatłoczone w wyniku surowych protokołów testowania na Covid-19. W miejskim porcie Szanghaj-Ningbo utknęło ponad 120 kontenerowców. W Shenzhen, głównym centrum produkcyjnym na południu kraju, koszty transportu wzrosły o 300 procent z powodu zaległości w zamówieniach i braku kierowców po wprowadzeniu polityki antypandemicznej. Główne porty na całym świecie, które kiedyś działały jak w zegarku, są teraz nękane opóźnieniami, a kontenerowce stoją w kolejce przez wiele dni.
Kwiecień
Trasy lotów pogrążają się w chaosie wraz z zamknięciem rosyjskiej przestrzeni powietrznej. UE nałożyła bezprecedensowe sankcje na Rosję i vice versa.
Marzec
W wyniku wysokich marż rafineryjnych na olej napędowy i benzynę w Europie i Stanach Zjednoczonych, spowodowanych odcięciem rosyjskich dostaw, ceny paliw pobiły rekordy wszechczasów.
Czerwiec
Zachowujemy spokój i działamy dalej - to dopiero połowa roku.
W czerwcu północno-zachodnie porty Europy, takie jak Rotterdam, Bremerhaven, Hamburg i Antwerpia, odnotowały bezprecedensowe zatłoczenia portów. Co więcej, globalne rozkłady statków są nadal zakłócane, co powoduje, że statki przybywają do portów poza oficjalnymi rozkładami, co utrudnia zarządzanie planami cumowania.
Lipiec
Zrobiło się gorąco zarówno w logistyce jak i w pogodzie. Poziom wody wzdłuż kluczowej arterii żeglugowej Renu drastycznie spadł w czasie gorącej i suchej pogody w północno-zachodniej Europie.
Sierpień
Strajki portowe w Wielkiej Brytanii. Około 2000 pracowników portu Felixstowe, największego brytyjskiego portu kontenerowego, wyszło na 8-dniowy strajk, domagając się lepszych płac w obliczu gwałtownie rosnących kosztów utrzymania w Wielkiej Brytanii. Ceny energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii wzrosły o 64,2%.
Wrzesień
Gwałtowna inflacja. Dla branży logistycznej oznacza to, że magazyny zapełniają się towarami, których firmy nie są w stanie sprzedać, a następnie zastąpić nowymi produktami. To z kolei powoduje nierównowagę kontenerów w portach i terminalach w całej Europie, co skutkuje wysokimi kosztami przestoju i jednocześnie spowolnieniem operacji.
Październik
W Fényeslitke otwarto największy lądowy intermodalny terminal logistyczny w Europie.
W bezpośrednim sąsiedztwie granicy węgiersko-ukraińskiej, w rekordowym czasie zbudowano największy i najnowocześniejszy w Europie lądowy terminal intermodalny w ramach ekologicznej koncepcji, z prywatną inwestycją o wartości ponad 40 miliardów HUF.
Listopad
Zakłócenia produkcji w Wielkiej Brytanii: Ceny energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii wzrosły o ponad 500% rok do roku, przy czym ceny wzrosły o 64,2% w samym sierpniu. Wielka Brytania wchodzi w sezon zimowy w najbardziej niepewnej sytuacji w zakresie dostaw energii w Europie.
Grudzień
Z lekką zadyszką dotarliśmy do grudnia z jego radosnymi świętami przeplatanymi opadami śniegu, temperaturami poniżej zera i wieloma akcjami przemysłowymi.
Ten rok wystawił nas na najtrudniejsze próby, ale także utwierdził w przekonaniu, że zawsze można znaleźć pozytywne rozwiązanie. Bez względu na to, jak karkołomne może się to wydawać. Dziękuję całemu zespołowi AsstrA za wsparcie przez te 12 miesięcy i życzę nam wszystkim chociaż trochę bardziej przewidywalnego 2023 roku!
Autor: Aneta Kowalczyk.