Marcin Nagodziński
Szczyt sezonu zakupowego tradycyjnie przypada na czwarty kwartał. Sieci handlowe w odpowiedzi na przedświąteczną gorączkę prezentową konsumentów uzupełniają zapasy na długo przed świętami, niekiedy jeszcze w okresie letnim. Branża logistyczna w tym intensywnym czasie poszukuje rozwiązań, aby zminimalizować efekt spiętrzenia zamówień.
Aby odpowiednio przygotować się do świątecznego peaku sprzedażowego, kluczowe jest planowanie. Okres wzmożonego popytu na zakupy wymaga analizy danych, prawidłowego rozplanowania pracy, kompetentnego zarządzania i zaradności w natłoku pracy.
– Rozmowy z klientami na temat prognoz sprzedaży mają decydujące znaczenie dla planowania łańcuchów dostaw. Bez wiedzy o planach kontrahentów, z którymi współpracujemy, nie zdołamy zabezpieczyć odpowiedniej ilości zapasów towarów. W przygotowaniach do wysokiego sezonu pomoże również poznanie specyfiki pracy partnera oraz strategii działania obsługiwanej branży – podkreśla Marcin Nagodziński, specjalista ds. sprzedaży w AsstrA.
Analiza szczytu sprzedażowego z poprzednich lat za pomocą wyliczeń sprzedanego towaru, zatrudnionych osób, czy wielkości przestrzeni magazynowych zaktualizowana o obecne zapotrzebowanie i trendy na rynku logistycznym ułatwi prognozowanie oraz realizację okresowego spiętrzenia w logistyce. Wytypowanie tzw. wąskich gardeł, a także sprawna reakcja w sytuacjach kryzysowych odgrywają fundamentalną rolę w zarządzaniu wolumenami i utrzymaniu ciągłości w przepływie towarów.
– Od kilku lat obserwujemy wzrost sprzedaży w całym czwartym kwartale, a nie tylko w grudniu. Wynika to z rosnącej świadomości konsumentów o dostępności towarów i dynamicznego rozwoju e-commerce. Poza tym pandemia, a obecnie inwazja na Ukrainę oraz szalejąca inflacja wpłynęły na wydłużenie czasu realizacji zleceń transportowych. Klienci mają świadomość postępujących zmian, dlatego realizują zakupy świąteczne z wyprzedzeniem – dodaje Marcin Nagodziński.
Analiza przepływów wewnątrzeuropejskich realizowanych przez AsstrA w ciągu ostatnich trzech lat pokazuje wzrost liczby zleceń transportowych w II półroczu o 4,3% w porównaniu do pierwszej połowy roku. Trzeci kwartał jest kluczowy pod względem finalizacji zamówień. W czwartym kwartale w stosunku do średniej rocznej liczby zleceń z pierwszych 9 miesięcy wyraźnie zarysowuje się wzrost w branży fashion&beauty, opakowań, materiałów konstrukcyjnych.
Autor: Kamila Rynkiewicz.