Węgry wzmacniają swoją pozycję w roli intermodalnego węzła tranzytowego, inwestując między innymi w koleje krajowe. W tym artykule Botond Kovacs-Mate, Branch & Country Manager na Węgrzech AsstrA-Associated Traffic AG, analizuje wpływ obecnych modernizacji na handel między Chinami a Europą.
Botond Kovacs-Mate
Relacje handlowe między Węgrami a Chinami z roku na rok stają się coraz silniejsze. Obecnie Państwo Środka jest największym partnerem handlowym Węgier poza UE. Z kolei Węgry są trzecim co do wielkości partnerem handlowym Chin w Europie Środkowo-Wschodniej, po Polsce i Czechach. Głównym towarem eksportowym z Węgier do Chin są wyroby z tworzyw sztucznych, wyroby maszynowe i drewno. Z kolei węgierski import z Chin zdominowany jest przez towary maszynowe i produkty chemiczne.
Na chwilę obecną zdecydowana większość pociągów z Chin na Węgry przekracza granicę UE w Polsce, w Małaszewiczach przy granicy z Białorusią. Jest to największy na świecie suchy port kolejowy, w którym towary są przeładowywane z taboru szerokotorowego na tabor normalnotorowy. Pojemność obiektu jest jednak ograniczona, a inwestycje w infrastrukturę stają się coraz bardziej niezbędne. W planach jest budowa centralnego terminalu logistycznego, a także modernizacja linii kolejowych. Jednakże uczestnicy łańcucha dostaw nie ustają w poszukiwaniu alternatyw, które pozwolą zaoszczędzić czas i pieniądze. Węgry, poprzez inwestycję znacznych środków w infrastrukturę kolejową, zamierzają przejąć ruch kolejowy z Chin.
W tym wyścigu o „monopol handlowy” w azjatyckim ruchu kolejowym jedną z pierwszych inwestycji Węgier była modernizacja linii kolejowej Budapeszt-Belgrad. Inwestycja ta rozpoczęła się w 2013 roku i została sfinansowana w dużej mierze z chińskiej pożyczki. Mimo ogólnych opóźnień projekt ma zostać ukończony do 2025 roku. Głównym celem przedsięwzięcia jest skrócenie czasu transportu poprzez zapewnienie bezpośredniego dostępu do Europy Środkowo-Wschodniej z greckiego portu w Pireusie.
Tymczasem ze względu na szybko rosnące wolumeny ładunków w 2020 roku i niewystarczającą przepustowość w istniejących korytarzach transportowych, międzynarodowe firmy poszukują alternatywnych tras np. przez Ukrainę. Na początku stycznia 2021 r. Węgry rozpoczęły budowę terminalu kontenerowego East-West Gate w Fenyeslitke, 20 km od granicy z Ukrainą. Już w maju oddano do użytku normalnotorową linię kolejową, która połączy dworzec Fényeslitke z nowym terminalem. Obiekt umożliwi przeładunek kontenerów z linii szerokotorowych na linie normalnotorowe. Docelowa zdolność przeładunkowa nowego terminalu ma wynieść 1 mln TEU rocznie.