Łotwa odgrywa niebagatelną rolę w dystrybucji międzynarodowego ruchu towarowego. Rozwinięta sieć transportowa otacza region bałtycki z północy na południe i z zachodu na wschód. Multimodalna arteria tranzytowa łączy przez łotewskie porty WNP i Azję z krajami Unii Europejskiej, Ameryką Północną i Południową. Międzynarodowe trasy drogowe, kolejowe, morskie i lotnicze należą do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T Unii Europejskiej.
Według klasyfikacji Banku Światowego Łotwa wchodzi do grupy krajów o wysokim poziomie dochodów, a według statystyk MFW gospodarka tego państwa zalicza się do rozwiniętych. Jedną trzecią eksportowanych usług na Łotwie obejmuje sektor transportowy i logistyczny, włączając zysk z przepływów tranzytowych. 70 proc. łotewskiego eksportu trafia do Unii Europejskiej, a sąsiednia Litwa, Estonia i Rosja to główni partnerzy eksportowi. W Europie lista krajów partnerskich obejmuje również Niemcy, Szwecję, Wielką Brytanię, Danię i Polskę.
Vilius Augulis
Według słów Viliusa Augulisa, kierownika biura na Litwie i country managera regionu Litwy oraz Łotwy: – Zespół AsstrA aktywnie współpracuje z rynkiem łotewskim od lat. – Wielu Klientów korporacyjnych z Litwy otworzyło przedstawicielstwa na Łotwie, dlatego AsstrA poszerzyła personel o dedykowanego kuratora do pracy z tymi Klientami. Litwa i Łotwa to kraje sąsiadujące, jednak różnią się językami urzędowymi. Przedstawiciel firmy posługujący się językiem narodowym buduje komfortową komunikację z Klientami, co przyspiesza rozwiązywanie pojawiających się przeszkód. Otwarcie biura w Rydze to kolejny krok w planach AsstrA.
Jak podaje łotewskie Ministerstwo Transportu, w 2020 r. porty tego kraju obsłużyły 45 mln ton ładunków. Porty Łotwy przyjmują regularne tranzytowe dostawy kontenerów z dalekiej zagranicy z dalszymi dostawami do krajów UE. Rozwinięta komunikacja promowa dotyczy zaś najbliższych sąsiadów: Litwy, Estonii, Polski, Szwecji i Niemiec. Koleją w ubiegłym roku przetransportowano 24 mln ton ładunku. Dzięki standardowemu rozstawowi szyn oraz uniwersalnym kontenerom niewymagającym przeładunku przy przekraczaniu granicy kraje WNP i Azji mają bezpośredni dostęp przez porty łotewskie do Unii Europejskiej.
Janis Preditis
– Ruch lotniczy otrzymał namacalny cios z powodu globalnej pandemii. Transport drogowy cieszy się popularnością w krajach UE, a Łotwa nie stanowi tu wyjątku. Łotewscy Klienci AsstrA składają zamówienia na transport obejmujący trasy połączone z Polską, Niemcami, Białorusią i Rosją. W regionie bałtyckim jest to dostawa ładunków drobnicowych – mówi Janis Preditis, specjalista ds. współpracy z Klientami. – Zlecenia transportowe dotyczą przewozu drewna, materiałów budowlanych i żywności. Klienci korzystają również z usług odprawy celnej, ubezpieczenia i magazynowania towaru w magazynach partnerskich.