Pandemia koronawirusa zwiększyła globalne zapotrzebowanie na urządzenia elektroniczne. Ponieważ coraz więcej osób pracuje i uczy się zdalnie, chętniej kupujemy elektronikę i komponenty komputerowe. W 2020 r. wielkość eksportu sprzętu elektronicznego na Węgrzech wzrosła o 4,98% w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła łącznie 29,27 mld USD według bazy danych COMTRADE, dotyczącej handlu międzynarodowego.
Popyt na elektronikę użytkową nie wykazuje oznak spowolnienia. Węgry ponadto są jednym z wiodących krajów pod względem rozwoju i eksploatacji sieci 5G. Tylko w ostatnim kwartale specjaliści grupy AsstrA-Associated Traffic AG nadzorowali transport ponad 250 kontenerów z urządzeniami do budowy infrastruktury sieci 5G na trasie Chiny – Węgry.
Vladyslav Martin
- Cały projekt został zrealizowany we współpracy z chińskim przedsiębiorstwem państwowym. Sprzęt przetransportowano z terminalu Chongqing w Chinach do Polski pociągiem. Odpowiadaliśmy za dystrybucję urządzeń z terminali Agrostop i Europort w Małaszewiczach w Polsce na Węgry. W ciągu ostatniego roku realizowaliśmy transporty sprzętu dla branży technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Ładunek – głównie procesory, kable zasilające, przełączniki i serwery – został przeładowany z pociągów na ciężarówki z naczepą kontenerową w granicznym porcie przeładunkowym Małaszewicze i wysłany przez Słowację na Węgry – mówi Vladyslav Martin, kierownik działu kolejowego dla regionów UE i Chin w AsstrA-Associated Traffic.
Ładunek z Chin do Polski został dostarczony koleją, następnie transportem drogowym z Polski do lokalnych miast w okolicach Budapesztu na Węgrzech. Polski terminal przeładunkowy w Małaszewiczach jest głównym punktem dystrybucji sprzętu sieci 5G.
Stanislau Martynau
- W tego typu projekcie głównym wyzwaniem jest zapewnienie dostępności dużej ilości pojazdów w tym samym czasie oraz szybkie przygotowanie dokumentacji odprawy celnej. Poza odbiorem towarów i dostarczeniem ich do miejsca przeznaczenia, eksperci AsstrA wypełniają i składają zgłoszenia tranzytowe. Dzięki naszej filii urzędu celnego w Brześciu i dobrze rozwiniętej sieci partnerów zespół AsstrA zapewnia terminowe dostawy, nawet przy stałym wzroście ilości przesyłek – podkreśla Stanislau Martynau, specjalista ds. Transportu Kolejowego w AsstrA.
Ze względu na wysoką wartość i wrażliwość na temperaturę produkty high-tech wymagają szczególnej uwagi podczas transportu. W latach 2020-2021 towarami z tej kategorii najczęściej wysyłanymi przez AsstrA były części i akcesoria do maszyn do przetwarzania informacji (21,7%), telewizory, monitory i projektory (16,1%), agregaty prądotwórcze (13,5%), pompy próżniowe, sprężarki i wentylatory (12,2%) oraz elektronika użytkowa, taka jak lodówki, zamrażarki, pralki, zmywarki i kuchenki elektryczne (12,1%).
Botond Kovacs-Mate
- Podczas transportu elektroniki stosujemy trzy rodzaje środków bezpieczeństwa. Po pierwsze, mechaniczne i elektroniczne systemy bezpieczeństwa uniemożliwiają osobom niepowołanym otwarcie ładunku. Po drugie, systemy telematyczne, które gwarantują, odbiorcy indywidualny kod dostępu do ładunku. Po trzecie, nasi kierowcy parkują tylko na strzeżonych parkingach z całodobowym monitoringiem. Takie rozwiązania gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa na każdym etapie łańcucha dostaw - mówi Botond Kovacs-Mate, kierownik oddziału AsstrA na Węgrzech.