Transport samochodowy utrzymuje pozycję lidera w Europie. Pomimo że w niektórych regionach, jak kraje bałtyckie i Polska, ruch kolejowy odnotowuje znaczące wzrosty, przewaga przewozów drogowych wynosi średnio 76%, jak informuje Eurostat.
Popularność dostaw samochodowych tłumaczy rozbudowana sieć nawierzchni, elastyczność w planowaniu tras, sprawność przewozów, a także konkurencyjne stawki za dostawy drobnicowe oraz całopojazdowe. Towary importowane w dużych przesyłkach drogą morską spoza Unii Europejskiej są przeładowywane na pojazdy w celu dostarczenia ich do drzwi odbiorcy „na ostatniej mili”.
Przy imporcie towarów do UE z innej unii celnej wymaga się dokumentacji tranzytowej i towarzyszącej. Do podstawowych i powszechnych dokumentów należy karnet TIR oraz zgłoszenie tranzytowe T1. T1 to gwarancja celno-finansowa na towary przewożone na terenie UE, która potwierdza fakt dostawy z granic Unii Europejskiej do składu celnego.
Gintaras Borkys
Według Gintarasa Borkysa, kierownika oddziału celnego AsstrA w Wilnie, w ciągu ostatnich 7-10 lat zgłoszenie tranzytowe T1 zyskuje popularność wśród Klientów i firm transportowych. – Procedura otwarcia T1 rozpoczyna się w pierwszym punkcie celnym przy przekraczaniu granicy UE. Zamknięcie dokumentu odbywa się na magazynie docelowym. Celem zgłoszenia tranzytowego jest zapewnienie gwarancji zapłaty należności celnych. T1 wybieramy ze względu na wygodę i szybkość rejestracji. Zgłoszenie tranzytowe wypełnia się na podstawie CMR i faktury.
Zespół AsstrA w litewskim oddziale celnym współpracuje ze sprawdzonymi pośrednikami, dzięki czemu Klienci korporacyjni mają pewność, że przygotowanie dokumentu odbędzie się niezależnie od pory dnia, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku.
– Wybór doświadczonego agenta celnego to gwarancja bezpieczeństwa ładunku Klientów importowanych na terytorium Unii Europejskiej. W przypadku niepełnego lub niedokładnego wypełnienia zgłoszenia tranzytowego T1, przedstawiciele organów celnych mogą zażądać dodatkowych dokumentów, odmówić rejestracji towaru, a w rzadkich przypadkach, zastosować środki prawne – mówi Gintaras Borkys. – Oprócz poprawności przygotowanego pakietu dokumentów we współpracy z AsstrA, Partnerzy cenią gwarancję bezpieczeństwa ładunków. Towary wartościowe, takie jak wyroby akcyzowe, dostarcza się z punktu granicznego do magazynu docelowego pod eskortą. Zespół AsstrA pozostaje w kontakcie z konwojentami całodobowo i przekazuje Partnerom najnowsze informacje o statusie ładunku.
Zgłoszenie tranzytowe zawiera niezbędne dane o ładunku i transporcie:
- kraj produkcji,
- docelowe miejsce dostawy,
- informacje o kontrahentach, przewoźniku i pojeździe,
- liczbę jednostek towaru, parametry,
- wartość celną produktów
- dokumentację towarzyszącą.
Eksperci AsstrA sporządzają deklarację T1 zgodnie z przepisami prawa celnego Unii Europejskiej w celu szybkiej kontroli granicznej oraz terminowej dostawy towaru do magazynu docelowego.