Logistyka multimodalna polega na dostarczeniu ładunku dwoma lub więcej środkami transportu, które są koordynowane przez jednego dostawcę. Rozwiązanie to zyskuje popularność w branży ze względu na swoją elastyczność i możliwość szybkiego reagowania w nieprzewidzianych sytuacjach. Jednocześnie multimodalne schematy logistyczne wymagają lepszej organizacji poszczególnych podmiotów. Eksperci zajmujący się różnymi rodzajami transportu muszą idealnie skoordynować poszczególne etapy realizacji dostawy, aby uniknąć przestojów i zoptymalizować koszty realizacji projektu.
W 2020 roku międzynarodowa grupa korporacyjna AsstrA obsłużyła o 146% więcej zamówień na przewozy multimodalne w porównaniu z rokiem 2019 i oczekuje się, że silny trend wzrostowy zostanie utrzymany. Główne trasy obsługiwane przez firmę to: z Polski i Chin do Rosji, z Niemiec i Holandii do Polski, a także szlaki handlowe na terenie Rosji.
Andrzej Iwanow-Kołakowski, Dyrektor Regionu UE w AsstrA, przedstawia swoją opinię na temat zalet multimodalnych schematów transportowych i ich przyszłości w logistyce.
- Co przyniosą kolejne miesiące 2021 r. w transporcie multimodalnym?
Andrzej Iwanow-Kołakowski
W 2021 r. zgodnie z ostatnimi trendami spodziewamy się wzrostu zainteresowania multimodalnymi projektami logistycznymi. W ubiegłym roku dostawy łączone były często szybszą alternatywą dla transportów drogowych opóźnionych przez zamknięcie granic i nakładaniem dodatkowych obostrzeń na przejściach granicznych w związku z pandemią. Branża logistyczna wiele się nauczyła z poprzednich lat i wykorzystuje teraz to doświadczenie przy opracowaniu schematów multimodalnych. Systemy multimodalny pomagają również w sytuacji, z którą obecnie mierzy się branża logistyczna, a mianowicie brakiem kierowców ciężarówek na świecie. Włączając transport morski lub kolejowy do schematów dostaw, dostawcy usług logistycznych minimalizują swoją zależność od dostępności kierowców. Dlatego spodziewamy się, że transport multimodalny częściowo zastąpi przewóz towarów z wykorzystaniem tylko jednego środka transportu.
Kolejnym trendem jest dalsza integracja zaawansowanych rozwiązań, takich jak blockchain. Chociaż powyższa technologia jest już stosowana do wspierania łańcucha dostaw z wykorzystaniem jednego środka transportu, jej użycie w schematach multimodalnych jest zazwyczaj bardziej złożone. System musi pracować nieprzerwanie, nawet podczas przesiadek między pojazdami transportowymi. Opanowanie tych zawiłości otworzy nowe możliwości biznesowe dla dostawców usług logistycznych.
- Jakie zalety mają systemy multimodalne w porównaniu z przewozem jednym środkiem transportu?
Szeroka gama multimodalnych rozwiązań logistycznych zapewnia większą elastyczność. Kombinacje różnych rodzajów transportu pomagają klientom efektywnie optymalizować harmonogramy i koszty. Na przykład w przypadku pilnych terminów ciężarówka towarowa może zostać umieszczona w pociągu, aby dotrzeć do celu szybciej niż drogą. Systemy multimodalne obejmujące transport drogowy i szybkie pociągi kontenerowe mogą również ominąć zatory w portach, w których obecnie występuje niedobór kontenerów morskich - zwłaszcza w Chinach.
Rozwiązania multimodalne są często „bardziej ekologiczne”, co jest cechą coraz bardziej docenianą w branży. Zoptymalizowane dostawy multimodalne często zmniejszają emisje CO2 w porównaniu z przewozem tylko jednym środkiem transportu. Na przykład zanieczyszczenie powietrza można zmniejszyć poprzez częściowe zastąpienie transportu drogowego bardziej przyjaznym dla środowiska transportem morskim lub kolejowym. Aby zwiększyć świadomość tego, w jaki sposób schematy multimodalne mogą pomóc planecie, AsstrA dostarcza klientom faktury wyszczególniające ilość CO2 wyemitowanego podczas projektów transportowych.
- Przy realizacji jakich projektów najlepiej sprawdzi się transport multimodalny?
Systemy transportu multimodalnego są najlepsze w przypadku dużych ładunków i regularnych, bieżących dostaw. Zespół AsstrA wykonał wiele zleceń transportu multimodalnego dla klientów z branży metalowej, produkcyjnej, modowej, kosmetycznej i chemicznej.
Ograniczenia w użyciu schematu multimodalnego mogą wystąpić dla ładunków ponadgabarytowych. Na przykład czasami nie jest możliwe umieszczenie w pociągu części wyposażenia nienormatywnego, więc w takim przypadku transport drogowy jest jedyną opcją wysyłki. Specjaliści AsstrA zalecają schematy multimodalne, gdy tylko pozwalają na to cechy ładunku.
- Jak zablokowanie Kanału Sueskiego wpłynęło na realizację projektów w grupie AsstrA?
AsstrA nie została dotknięta od razu tą sytuacją, ale jej następstwa przyniosły wyzwania. Statki nie mogły wypływać z portów europejskich, ze względu na blokadę. Stawki frachtu wzrosły, zaczęło brakować kontenerów, a opóźnienia w dostawach generują dodatkowe koszty. Realizacje zamówień mogły zostać opóźnione nawet do 3 tygodni, w tym czasie uległy zmianie wcześniej wynegocjowane stawki. Na szczęście zespół AsstrA zawsze proponuje kilka opcji dostawy, a klienci nie muszą polegać wyłącznie na transporcie morskim.
- Czy możliwe jest, że sytuacja w Kanale Sueskim powtórzy się?
Skoro zdarzyło się to raz, to zawsze może się powtórzyć. Dochodzenia wciąż trwają i nadal nie wiemy dokładnie, co tak naprawdę się wydarzyło. Istnieje więc ryzyko, że podobna sytuacja znowu będzie miała miejsce. Oczywiście mamy nadzieję, że tak się nie stanie, mimo wszystko przygotowujemy się na każdy scenariusz.