W ciągu 125 lat, od pierwszego pokazu filmu braci Lumiere na Bulwarze Kapucynów w Paryżu, przemysł kinowy przeszedł wiele zmian. Kinematografia doświadczyła prawdziwej rewolucji, od niemego kina do filmów w rozdzielczości 4 K i oszałamiających efektów 3D. Niezmienna pozostaje jednak stojąca za każdą produkcją, niezależnie od tego, czy jest to hit o wartości wielu milionów dolarów, czy film artystyczny, dobrze skoordynowana praca zespołowa ekipy technicznej - w tym specjalistów ds. logistyki.
Latem 2020 roku do zespołu AsstrA-Associated Traffic AG zwrócił się Klient z branży produkcyjnej z prośbą o przewiezienie z Ukrainy do Szwajcarii sprzętu niezbędnego do zbudowania studia filmowego. Elementy techniczne zostały dostarczone transportem drogowym z opłaconym cłem za dostawę (Incoterms DDP) i rozliczonym podatkiem VAT. W takim układzie nadawca przejmuje na siebie koszty i ryzyko związane z dostarczeniem towaru oraz dopełnieniem formalności celnych w eksporcie i imporcie towaru.
Do realizacji projektu Klient potrzebował partnera logistycznego z ukraińskim podmiotem prawnym, który dostarczy towar do Szwajcarii, przeprowadzi odprawę celną importową i eksportową oraz zwróci podatek VAT. Według Tatyany Gaevskiej, szefowej działu Trade, zespół AsstrA każdego dnia realizuje podobne zlecenia w krajach WNP, Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych.
Tatyana Gaevskaja
„Od momentu otrzymania zapytania Dział Trade informował Klienta o każdym planowanym etapie transportu. Doświadczenie zespołu i umiejętne doradztwo stały się decydującymi czynnikami przy wyborze AsstrA na partnera logistycznego. Takie projekty są zawsze wyjątkowe: każdy Klient ma swoją własną gamę produktów, określone wymagania dotyczące przepływu dokumentów i kryteria standardów pracy kontrahentów. Cała ta różnorodność zachęca nas do tego, aby nie stać w miejscu i stale podnosić jakość świadczonych przez nas usług”.
W tym przypadku wysłano 200 elementów od 15 nadawców. Każda jednostka ładunku musiała zostać zważona, zmierzona i przypisana do pojazdu o określonej ładowności. Przed rozpoczęciem wysyłki do Szwajcarii zespół AsstrA zapytał Klienta o charakterystykę towaru w celu nadania mu prawidłowego kodu celnego.
Sofiya Dzhigalyuk
Sofiya Dzhigalyuk, młodszy specjalista ds. handlu zagranicznego, kontynuuje: „Kolejnym krokiem była odprawa celna w Szwajcarii. Niestandardowym aspektem odprawy celnej w Konfederacji Szwajcarskiej jest fakt, że cło jest płacone na podstawie wagi brutto. Oznacza to, że przy ustalaniu kosztu towaru na warunkach dostawy DDP AsstrA musiała zadeklarować wagę każdego produktu i jego opakowania. Jednak informacje te nie były dostępne w momencie podpisywania umowy. Zespół Trade dokonał zatem kalkulacji, które mieściły się w budżecie Klienta i oszacował wagę ładunku. Dzięki poprawnie wypełnionym dokumentom przewozowym i prawidłowo skompletowanej dokumentacji odprawa celna trwała tylko godzinę”.
Po odprawie celnej ciężarówka pojechała na rozładunek w szwajcarskim mieście Montreux. W celu umożliwienia wyładunku towaru odbiorca tymczasowo wyłączył z ruchu ulicę, na której znajdował się punkt odbioru. W przeciwnym razie, po rozładowaniu jednostki, ciężarówka musiałaby objechać blok, aby wyładować kolejną część zamówionego sprzętu, co spowodowałoby jeszcze większe utrudnienia w ruchu ulicznym.
Vladimir Kornach
„Po 2,5 miesiącach sprzęt został pomyślnie dostarczony z Ukrainy i Polski do organizatorów studia filmowego. "Światła, kamera, akcja!" podsumowuje Kierownik Projektu Działu Trade Vladimir Kornach.