W logistyce sezon obrotu materiałem siewnym trwa zwykle od czwartego kwartału jednego roku do pierwszego kwartału następnego. W tym czasie zapotrzebowanie na dostawy zbóż i nawozów znacząco rośnie. Według ESCAA, (European Seed Certification Agencies Association) wartość europejskiego eksportu nasion osiągnęła 8,3 mld euro w 2019 roku. Połowę eksportowanych nasion stanowiły kukurydza i inne warzywa.
Pod względem dostaw nasion czołowymi krajami są Francja, Hiszpania, Węgry, Rumunia, Niemcy i Holandia. Od 2002 roku wiodący gracze na rynku nasion i nawozów współpracują z międzynarodową grupą AsstrA w zakresie planowania, zarządzania i monitorowania przepływu ładunków. W ciągu ostatnich dwóch dekad eksperci firmy zdobyli znaczące doświadczenie w obsłudze tej wymagającej branży, dokładnie poznali specyfikę nasion jako ładunku oraz niezbędną dokumentację eksportową / importową / tranzytową.
W sezonie siewnym 2020-2021 AsstrA zrealizowała ponad 2000 zamówień klientów na dostawy nasion na terenie Unii Europejskiej oraz z Unii Europejskiej do Rosji i Ukrainy.
Yulia Sadovodova
„Uznane międzynarodowe firmy od ponad 26 lat polegają na grupie AsstrA. W tym czasie firma zbudowała pulę sprawdzonych dostawców transportowych, którzy znają normy i standardy dotyczące transportu nasion wraz z wszelką niezbędną dokumentacją i certyfikatami. Każdy z naszych klientów z branży rolniczej otrzymuje terminowe dostawy, które są kluczowe dla tego typu ładunków”. - podkreśla Yulia Sadovodova, kierownik działu sprzedaży logistyki projektowej w AsstrA.
Specjaliści AsstrA pierwsze zamówienia na dostawy nasion otrzymują już w październiku. Ładunek jest wysyłany drogą morską, ponieważ ten rodzaj transportu obsługuje duże ilości dostaw. W przypadku zamówień, które realizowane są w grudniu, w szczycie sezonu, preferowanym środkiem transportu są ciężarówki ze względu na krótszy czas transportu.
Natalia Iwanowa-Kołakowska
„Podczas transportu nasion poza UE pierwszym wyzwaniem jest dokumentacja. Do ładunku należy dołączyć świadectwo fitosanitarne wydane w miejscu załadunku. Dokument ten musi być kompletny i poprawnie wypełniony, aby uniknąć „niespodzianek” podczas kontroli granicznej przy wyjeździe z UE. Planując tranzyt, należy również wziąć pod uwagę okres ważności certyfikatu”.- mówi Natalia Iwanowa-Kołakowska, zastępca dyrektora regionalnego dla regionu UE oraz country manager dla regionu Francji. „Surowe przepisy fitosanitarne ograniczają wybór firm transportowych przy opracowywaniu schematów dostaw. Na przykład trzeba pamiętać, że pośredni przeładunek towarów jest niedopuszczalny. W związku z tym, eksportując małą partię nasion z Europy, lepiej jest użyć pojazdu o niskim tonażu zamiast łączyć ładunek z innymi ładunkami w przesyłce łączonej”.
Do transportu nasion rolniczych stosuje się najczęściej big-bagi na paletach. Jednak takie rozwiązanie niesie ze sobą ryzyko, uważane jest za niestabilne i ma tendencję do deformowania dachów samochodów transportowych. Dlatego dostawcy usług logistycznych coraz częściej sięgają po worki o wadze 25 kilogramów, które są układane na palecie i zabezpieczane kilkoma warstwami folii.
„Podczas transportu nasion bardzo ważne jest, aby sprawdzić i poinformować dostawcę usług logistycznych o wartości ładunku. Wysiew nasion jest ogólnie niedrogi. Jednak w przypadku dostawy nasion matecznych przeznaczonych do dalszej produkcji nasion wartość ładunku w jednym pojeździe może sięgnąć 2,5 mln euro. Dlatego do transportu takiego ładunku potrzebne są dodatkowe środki bezpieczeństwa. Zespół AsstrA zaleca klientom wybranie pojazdu izotermicznego ze sztywnymi burtami i wykupienie dodatkowego ubezpieczenia ładunku. Dla każdego pojazdu z cennym ładunkiem, indywidualnie opracowujemy trasę transportu z uwzględnieniem ryzyka. Wszystko jest zaplanowane z wyprzedzeniem, łącznie z całodobowymi parkingami strzeżonymi, na których kierowcy będą odpoczywać po drodze”. - podsumowuje Natalia Iwanowa-Kołakowska.