Artykuły spożywcze stanowią większość ukraińskiego transportu. Według biura prasowego Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego Ukraina była drugim co do wielkości eksporterem zboża na świecie za okres rozliczeniowy plonów 2019-2020. Pod względem określonych upraw zajmuje drugie miejsce w eksporcie jęczmienia na świecie, czwarte – kukurydzy i piąte – pszenicy.
Według Ukraińskiego Stowarzyszenia Importerów Ryb i Produktów Rybnych eksport ryb wzrósł w 2020 r. o 13,2 proc. w porównaniu do roku 2019. W 2020 Ukraina wyeksportowała rekordowe 70 ton miodu.
Nataliya Demchenko
„Gospodarka Ukrainy opiera się na rolnictwie i od tego zależy specyfika eksportowanych towarów. Produkty żywnościowe stanowią podstawę handlu zagranicznego. W pierwszej trójce (oprócz zboża i oleju słonecznikowego) znajdują się produkty hutnictwa ropopochodnego i żelaza. Popularne są również ukraińskie materiały budowlane i wykończeniowe. Obserwujemy także duży popyt na farmaceutyki”, mówi Nataliya Demchenko, kierownik biura AsstrA w Kijowie.
W 2021 r. ukraińskie przedstawicielstwo grupy kapitałowej zostało poddane audytowi zewnętrznego w celu oceny jakości i bezpieczeństwa procesów technicznych i biznesowych. Możliwości transportu farmaceutycznego AsstrA zostały wysoko ocenione przez niezależną stronę trzecią.
Popularny import na Ukrainę obejmuje paliwo, ropę i produkty ropopochodne, maszyny, sprzęt i urządzenia mechaniczne, samochody oraz nasiona pochodzące z UE.
Ukraina ma największe terytorium w Europie. W regionie zajmuje drugie miejsce pod względem wielkości po Turcji, która jest w większości położona w Azji. Południowa Ukraina jest obmywana przez Morze Czarne i Azowskie oraz pozostaje strategicznym punktem tranzytowym w handlu między Europą a Azją. Ze względu na położenie kraju oraz sytuację polityczno-gospodarczą 80% ukraińskich przewozów towarowych odbywa się transportem drogowym. W kraju jest 172,4 tys. km dróg publicznych.
„Do krajowego transportu na ostatniej mili korporacyjni Klienci AsstrA wybierają pojazdy o ładowności 5 lub 10 ton. W przypadku dostaw międzynarodowych warto wykorzystać ciężkie 20-tonowe ciężarówki. Zespół AsstrA w Kijowie organizuje zarówno transport ładunków całopojazdowych, jak i drobnicowych – dodaje Nataliya Demchenko. – Na coraz bardziej popularnej trasie Chiny-Europa transport ekspresowymi pociągami kontenerowymi i dostawy drogą morską cieszą się dużym popytem. Transport kolejowy jest najszybszą opcją, podczas gdy transport morski jest najbardziej opłacany. Aby omówić fracht morski, wystarczy skontaktować się z naszym biurem w Odessie”.