Mówiąc o przyszłym rozwoju kariery i wszechstronnym rozwoju zawodowym, pracownicy często biorą pod uwagę prestiż firmy. Ale renomowane międzynarodowe korporacje zazwyczaj preferują kandydatów z doświadczeniem. W jaki sposób absolwenci, którzy dopiero zaczynają swoją karierę na rynku pracy, mogą znaleźć korzystną ofertę i zainteresować przyszłego pracodawcę?
Od 5 lat międzynarodowa grupa kapitałowa AsstrA prowadzi program dla stażystów, którzy próbują swoich sił i sprawdzają zdobytą wiedzę z perspektywą późniejszego zatrudnienia. Porozmawiamy z młodymi stażystami o osobliwościach pracy w wyspecjalizowanych działach, wyzwaniach, przed którymi stanęli i doświadczeniach, które zdobyli.
Tamara Rakhmatova, asystentka specjalisty ds. zagranicznej działalności gospodarczej dołączyła do AsstrA w listopadzie 2018 r. po ukończeniu studiów na wydziale celnym. Po 2,5-miesięcznym stażu w Service Center nadal pracowała jako sekretarka. W październiku 2019 wykorzystała wiedzę zdobytą na uczelni i przeniosła się do logistyki kontraktowej do działu Trade.
Tamara Rakhmatova
„Podczas stażu poznałam firmę, wartości korporacyjne oraz filozofię biznesową. Poświęciłam ten czas na przyswojenie struktury organizacyjnej i aby szybciej się jej nauczyć, jednocześnie poznałam pracowników innych działów – mówi Tamara Rakhmatova. – W adaptacji stażysty ważne jest, aby mieć osobistego mentora, który pomoże ci przyzwyczaić się do firmy, opowie o procesach wewnętrznych i podzieli się fachowymi poradami. Życzę stażystom, aby byli ciekawi, uważni i gotowi na ilość przekazywanych informacji. Powodzenia!”.
Spedytor działu transportów ponadgabarytowych Angela Tsoi zgłosiła się do AsstrA po tym, jak zobaczyła w mediach społecznościowych ofertę pracy na stanowisko kierownika biura. Chociaż to stanowisko było już obsadzone, kiedy się o nie ubiegała, AsstrA, która docenia i wspiera ambicje młodych kandydatów, zaproponowała alternatywę. I tak Angela rozpoczęła karierę w Service Center, a następnie przeniosła się do działu transportów ponadgabarytowych.
Angela Tsoi
„Podczas pracy w AsstrA zdobyłam podstawową wiedzę, która przyda się przez całe życie. Nauczyłam się terminowego kwotowania stawek, formułowania trafnych ofert handlowych i cenowych. Ponadto nauczyłam się jak pracować z Klientami i Przewoźnikami, zawierać umowy i obsługiwać dokumenty wysyłkowe. Po dwutygodniowym kursie udało mi się w pełni opanować system Oracle Transportation Management, a teraz pomagam nowym pracownikom w nauce programu. – opowiada Angela Tsoi. – W procesie adaptacji ważne jest nastawienie się na ciągłe uczenie się i samodoskonalenie. Nie zniechęcaj się, jeżeli coś nie wyjdzie od razu. Uważnie obserwuj pracę starszych kolegów, wzbogacaj swoje doświadczenie i ćwicz lifehacki”.
Vladislav Martin, kierownik działu kolejowego w AsstrA dla regionów UE i Chin, przypadkowo dołączył do AsstrA. W tym czasie zdobywał tytuł magistra, pracując w innym miejscu. Jednak po tym, jak AsstrA zaproponowała mu staż w Service Center jako tłumacz, postanowił spróbować.
Vladislav Martin
„Znam dobrze języki obce, więc zaryzykowałem przyjęcie oferty. Biegle posługuje się językiem angielskim i polskim, językiem hiszpańskim na poziomie średniozaawansowanym oraz konwersacyjnym włoskim, francuskim i niemieckim. Dzięki mojemu doświadczeniu w branży transportowej zaproponowano mi pracę w dziale operacyjnym. Mogę z całą pewnością przyznać, że program wdrożeniowy firmy jest zbudowany w taki sposób, abyś czuł się «jak w domu» – opowiada Vladislav Martin. – Pracując tutaj, nauczyłem się współpracować z chińskimi Klientami i Partnerami. Osiągnięcie tego wymaga pewnej praktyki, zarówno w komunikacji, jak i podczas negocjacji. W wyniku rozwoju mojej kariery zawodowej w AsstrA i współpracy z Chinami mogłem «zaistnieć» jako profesjonalista”.
Ekaterina Kokhnovich, sekretarka w Service Center, dołączyła do AsstrA jako studentka II roku Białoruskiego Narodowego Uniwersytetu Technicznego. Młoda kandydatka od razu zastosowała zdobytą wiedzę z zakresu logistyki transportu w swoim podejściu do pracy.
Ekaterina Kokhnovich
„Wchodząc w rytm biura, rozumiesz, jak połączone są jego działy i jakie są priorytety rozwojowe. Stajesz się odpowiedzialny za pracę, którą wykonujesz. – opowiada Ekaterina Kokhnovich. – Proces wdrażania można podzielić na trzy etapy: zdobywanie umiejętności, podnoszenie jakości i szybkość działania. Poza tym podczas mojego stażu nauczyłam się również trzech NIE: NIE bać się popełniać błędów, NIE bać się zadawać pytań i NIE bać się komunikować. Nie da się uczyć bez popełniania błędów, więc trzeba śmiało iść naprzód”.