24 grudnia 2020 r., w przeddzień świąt Bożego Narodzenia, przedstawiciele Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii doszli do porozumienia w sprawie warunków wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE. Okres przejściowy zakończył się o północy 1 stycznia 2021 r. Jak nowe zasady współpracy między Brukselą a Londynem wpłynęły na rynek usług transportowych i logistycznych dowiadujemy się od ekspertów AsstrA-Associated Traffic AG.
Dyskusje oraz negocjacje dotyczące warunków brexitu trwały od 2016 r. – od momentu, gdy 51,9% Brytyjczyków poparło wyjście Wielkiej Brytanii z UE.
Natalia Iwanowa-Kolakowska
„Przez prawie 5 lat pojawiały się liczne niejasności: data ostatecznego wyjścia była wielokrotnie odraczana, a warunki ulegały zmianie. Klienci korporacyjni i AsstrA jako firma transportowo-logistyczna za każdym razem odczuwała konsekwencje powstałych niejasności. Rynek zareagował natychmiast zwiększonym popytem na samochody, brakiem możliwości transportowych, kolejkami w portach oraz wzrostem stawek przewozowych – opowiada Natalia Iwanowa-Kolakowska, zastępca dyrektora regionalnego dla regionu UE oraz country manager dla regionu Francji. – Sytuacja zaostrzyła się w grudniu, kiedy europejscy eksporterzy kilkakrotnie zwiększyli dostawy do Wielkiej Brytanii, powodując tym samym niedobór pojazdów nawet na sąsiednich trasach”.
Wraz z wejściem w życie nowych umów międzynarodowych uczestnicy łańcucha dostaw powiązani z Wielką Brytanią muszą dostosować się do obowiązujących realiów.
Igor Vlasenko
„Agencje i instytucje rządowe borykają się obecnie z poważnymi trudnościami przy odprawie celnej w Wielkiej Brytanii. Obsługa każdej przesyłki do UE spowodowała liczne opóźnienia w odprawach importowych i eksportowych. Z powodu masowych przestojów pojazdów, rozwiązania transportowe uległy ograniczeniu”, kontynuuje Igor Vlasenko, kierownik działu Europa Zachodnia.
Obecna sytuacja przyczyniła się do zmian cen na rynku usług transportowych i logistycznych. W celu złagodzenia skoków stawek i skutków kryzysu w alternatywnych możliwościach transportowych zespół AsstrA wykorzystuje dostępne narzędzia dla Klientów.
„Bliski kontakt z planerami Klientów oraz dokładne instrukcje odpraw celnych dla Partnerów pozwalają pracownikom AsstrA na utrzymanie poziomu obsługi i oferowanie Klientom rozwiązań w tej niełatwej sytuacji”, dodaje Igor Vlasenko.
Organy i instytucje państwowe również są zaangażowane w ułatwienie współpracy między UE a Wielką Brytanią. Aby wspierać firmy prowadzące interesy ze Zjednoczonym Królestwem, francuskie organy celne zamieściły na swojej stronie internetowej szczegółowe informacje na temat nowych przepisów, w tym odprawy celnej ICS (Import Control System) i ECS (Export Control System). Utworzono dział doradzający firmom i dostarczający informacji o aktualnych procedurach celnych dla wybranego rodzaju działalności.
Brytyjski Departament Transportu ogłosił budowę White Cliffs Inland Border Facility, lądowego obszaru celnego w Dover, mieszczącego do 1 200 pojazdów. W placówce granicznej będą monitorowane towary importowane oraz będzie dostępny parking dla ciężarówek czekających w kolejce do kontroli.
Anna Smirnova
„Decyzja Departamentu spotkała się z falą protestów ze strony mieszkańców Dover, ponieważ planowany pod budowę teren rozciąga się teraz na malownicze, zielone pola. Brytyjski zespół AsstrA niezależnie od okoliczności wspiera i informuje Klientów korporacyjnych. Ponadto Klienci AsstrA mogą korzystać z usług odprawy celnej w Wielkiej Brytanii”, mówi Anna Smirnova, kierownik AsstrA Industrial Project Logistics w Wielkiej Brytanii.
Nowe przepisy celne nie są jedyną przyczyną komplikacji przekraczania granic. Pod koniec grudnia 2020 setki kierowców zostało uwięzionych w portach po obu stronach granicy ze względu na środki sanitarne. Pełny lockdown, wprowadzony od 5 stycznia do połowy lutego, dla kierowców międzynarodowych oznacza obowiązkowy negatywny wynik testu na covid, wykonany nie później niż 72 godziny przed wyjazdem.