Pierwszy pociąg kontenerowy z chińskiego Chongqing do niemieckiego Duisburga odjechał 19 marca 2011 r., dokładnie 10 lat temu. Trasa wynosiła 11 000 km, a czas transportu 16 dni. W ciągu kolejnego dziesięciolecia z Chin do Europy i z powrotem przejechało ponad 33 000 pociągów kontenerowych. Obecnie przyspieszony transport kolejowy nadal umacnia swoją pozycję w sektorze logistycznym oraz obsługuje coraz większą liczbę miejsc docelowych. Eksperci AsstrA-Associated Traffic AG opowiadają o sytuacji na rynku pociągów kontenerowych w 2021 roku.
Vladyslav Martin, kierownik działu kolejowego dla regionów UE i Chin
Vladyslav Martin
Dostawy przyspieszonymi pociągami kontenerowymi przeniosły handel międzynarodowy na wyższy poziom. Alternatywne rozwiązanie dla transportu morskiego i lotniczego umożliwia producentom elektroniki oraz towarów konsumpcyjnych szybki i bezpieczny transport towarów z Państwa Środka do Europy. Statystyki AsstrA potwierdzają rosnące zapotrzebowanie na tę usługę: w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 r. za pośrednictwem pociągów kontenerowych przetransportowano 2800 TEU z Chin do UE.
Przewozy do Polski, Czech, Niemiec, Węgier i Włoch cieszą się dużą popularnością wśród Klientów firmy zlecających dostawy z Chin. Czas transportu „od drzwi do drzwi” do tych krajów wynosi od 25 do 35 dni. Najdalszym punktem dostawy jest Hiszpania. Długość trasy Yiwu-Madryt wynosi 13 000 km.
W 2021 roku na mapie Unii Europejskiej pojawił się nowy punkt dostaw: Francja. W pierwszym kwartale zespół z działu kolejowego w AsstrA dla regionów UE i Chin zorganizował pierwszą taką dostawę dla Klienta korporacyjnego.
Ekaterina Voronova, kierownik działu kolejowego Chiny-WNP
Ekaterina Voronova
AsstrA zapewnia transport kolejowy z Chin do szerokiej gamy destynacji w krajach WNP. W Rosji, Białorusi, Kazachstanie i Uzbekistanie lokalne zespoły firmy odbierają ładunki na stacjach i organizują dostawę „od drzwi do drzwi” do magazynu odbiorcy. Należy pamiętać, że przyspieszone pociągi kontenerowe jeżdżą po określonych trasach, aby zminimalizować czas tranzytu. Klienci z branży Fashion&Beauty, High-Tech i motoryzacyjnej szczególnie doceniają szybkie terminy dostaw.
Jeżeli wymagany jest transport do stacji nieobsługiwanej przez pociągi kontenerowe, eksperci firmy zorganizują dostawę towarów drogą lądową lub przesyłki pojedyncze/wagonowe ze stacji przybycia przyspieszonych pociągów kontenerowych.
Większość ładunków w kierunku Chiny-WNP trafia do Rosji. Dostawy realizowane są do stacji węzła moskiewskiego (Worsino, Biełyj Rast, Elektrougli, Kresty, Chowrino, Sielatino), stacji Jekaterynburg-Tovarny i Shushary (Petersburg). Na tych trasach regularnie kursują przyspieszone pociągi kontenerowe.
Zespół AsstrA może wysłać dedykowane dla Klienta pociągi na dowolną stację. Ich wielkość waha się od 50 do 60 kontenerów czterdziestostopowych. Od stycznia do września 2021 r. grupa kapitałowa zorganizowała transport łącznie ponad 6 000 TEU przyspieszonymi pociągami kontenerowymi z Chin do krajów WNP.
Co więcej, w listopadzie 2021 AsstrA z powodzeniem zorganizowała dostawę przyspieszonym pociągiem kontenerowym wyłącznie z ładunkiem Klientów firmy. 20 listopada pociąg z 44 czterdziestostopowymi kontenerami wyjechał ze stacji Changsha do stacji Worsino w Moskwie. Przewidywany czas dostawy to 20-25 dni od stacji do stacji. Zespół z chińskiego działu kolejowego w Moskwie zapewni odbiór i wydanie kontenerów, a także zorganizuje dostawy ostatniej mili.
Irina Zaika, spedytor z działu kolejowego Chiny-WNP
Irina Zaika
Dynamicznie rozwija się również transport ekspresowymi pociągami kontenerowymi z Chin na Ukrainę. Z usługi korzystają nie tylko ukraińscy Klienci korporacyjni, ale także Partnerzy z UE. Pociągi kontenerowe do stacji Kijów-Liski pozostaje doskonałą alternatywą w przypadku problemów z rezerwacją miejsc w europejskich pociągach. Korzystne położenie kraju pozwala w krótkim czasie zorganizować dostawę ostatniej mili, a zespół AsstrA sporządzi dokumenty do reeksportu towaru zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.