W IV kwartale 2021 r. spodziewany jest zwiększony popyt na transport kontenerowy ze względu na święta państwowe: Boże Narodzenie i Chiński Nowy Rok. Według wstępnych informacji Maerska, zainteresowanie dostawami drogowymi, lotniczymi, kolejowymi i morskimi w Azji pozostanie wysokie, a popyt na transport towarowy w Chinach wzrośnie przed świętami o 10 proc.
Wzrost liczby przypadków zachorowań na koronawirusa doprowadził do częściowego zamknięcia portu Ningbo-Zhoushan, jednego z najbardziej ruchliwych węzłów transportu kontenerowego na świecie. Chiński port Yantian został również zmuszony do zamknięcia na ponad miesiąc w maju i czerwcu z powodu wybuchu infekcji. Zatłoczenie portów oraz wysokie stawki frachtowe komplikują i opóźniają harmonogramy logistyczne globalnych firm.
Według Generalnej Administracji Celnej Chin wartość handlu towarami w tym kraju wyniosła 3,827 bilionów dolarów w ciągu pierwszych 8 miesięcy 2021 r., co w ujęciu rocznym oznacza wzrost o 34,2 proc. Eksport w okresie od stycznia do sierpnia wzrósł o 33,7 proc., a import o 34,8 proc.
W skali roku handel towarami między Rosją a Chinami w tym samym okresie wzrósł o 29,5 proc. Chiński eksport do Rosji wzrósł o 31,6%, a import z Rosji – o 27,8 proc.
Według chińskiego Ministerstwa Transportu, w 2020 r. port w Szanghaju przeładował 45,3 mln TEU. W pierwszej połowie 2021 r. przez port przepłynęło już 22,9 mln TEU, o 14 proc. więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku.
Oprócz wzrostu przewozów kontenerowych następuje silny wzrost samej chińskiej produkcji kontenerów. Według Drewry, firmy konsultingowej zajmującej się badaniami morskimi, produkcja suchych kontenerów o dużej pojemności wzrosła do 3 mln TEU (+235 proc.) w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. Analitycy uważają, że do końca roku liczba ta wzrośnie ponad dwukrotnie w stosunku do 2020 r.
Vyacheslav Gural
– Importerzy i eksporterzy wystarczająco wycierpieli podczas pandemii. Ostatnie zamknięcia i zakłócenia w głównych chińskich portach to nowy, kosztowny cios dla globalnego łańcucha dostaw. Od początku trzeciego kwartału opóźnienia stają się coraz bardziej znaczące, ponieważ towary nie są wysyłane zgodnie z harmonogramem z powodu braku zdolności przewozowych, niedoboru sprzętu, złej pogody i braku równowagi między kontenerami importowymi i eksportowymi – mówi Vyacheslav Gural, dyrektor regionu azjatyckiego w AsstrA.
W IV kwartale popyt na międzykontynentalne przewozy kolejowe przewyższy ubiegłoroczny popyt. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2021 z Chin do Europy wysłano 10 052 pociągów towarowych, co stanowi wzrost o 32 proc. w stosunku do 2020 r. Do Europy przetransportowano 967 000 ton kontenerów, o 40 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Eksperci szacują, że granice pozostaną przeciążone do końca 2021 r. i do pierwszego kwartału 2022.
– Przedświąteczna gorączka, szczyt sezonu i dodatkowe ograniczenia związane z pandemią nałożone przez chińskie władze z pewnością wpłyną na planowanie wysyłek. Klienci powinni wziąć pod uwagę prawdopodobny wzrost czasu tranzytu i dostaw oraz zaplanować transport jak najwcześniej – dodaje Vyacheslav Gural.
Aby poradzić sobie z obecną sytuacją i złagodzić potencjalne negatywne konsekwencje dla Klientów, AsstrA wprowadza rozwiązania polegające na alternatywnych trasach omijających zatłoczone punkty, zakupie dodatkowych kontenerów oraz wykorzystaniu innowacyjnych technologii cyfrowych.