Firmy transportowe z niecierpliwością czekały na ostateczną decyzję w sprawie nowych przepisów, które wprowadzą zmiany w prawie transportowym. Pakiet mobilności został zainicjowany przez Komisję Europejską i ma zapewnić poprawę warunków pracy oraz bezpieczeństwa kierowców. Oprócz tego zmiany mają na celu stworzenie uczciwego i produktywnego środowiska na rynku logistycznym.
W lipcu 2020 r. została przyjęta ostateczna wersja pakietu mobilności, który wejdzie w życie w lutym 2022 r. Od 20 sierpnia 2020 r. zaczną obowiązywać pierwsze obligatoryjne regulacje dotyczące odpoczynku kierowców, powrotu do bazy i wydłużenia czasu jazdy.
Obowiązkowy odpoczynek dla kierowców
Odpoczynek kierowcy trwający dłużej niż 45 godzin nie może odbywać się w kabinie ciężarówki. Przewoźnik będzie zobowiązany zapewnić kierowcom odpowiednie miejsce do odpoczynku z zapleczem sanitarnym. Miejsce odpoczynku może przylegać do parkingu.
Od sierpnia 2020 r. dostawcy usług transportowych mają obowiązek przeglądu pracy kierowców tak, aby powrót ciężarówek do kraju siedziby przewoźnika odbywał się co 4 tygodnie. Kierowcy pracujący za granicą przez 4 tygodnie zobowiązani są do skorzystania ze skróconej 24-godzinnej przerwy tygodniowej przez 2 kolejne tygodnie.
Ponadto w ciągu 30 dni kierowcy są zobowiązani do wykorzystania 2 regularnych przerw po 45 godzin. Kierowca, który wykorzystał 2 kolejne tygodnie skróconego odpoczynku musi wrócić do domu przed następną regularną 45-godzinną przerwą. Wcześniej co drugi tydzień stosowano skróconą tygodniową przerwą na odpoczynek.
Wraz z nowymi przepisami kierowcy, którzy towarzyszą pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem mają możliwość odpoczynku w kabinie (jeżeli mają dostęp do kabiny sypialnianej). Gdy załoga składa się z kilku osób odpoczynek jest również dozwolony w kabinie. W czasie przerwy zabrania się kierowcy obsługiwania pojazdu. Czas odpoczynku kierowcy nie powinien przekraczać 1 godziny.
Powrót do bazy
Urlop kierowcy został również uzupełniony o punkt dotyczący organizacji pracy pracownika i obowiązkowego powrotu do bazy w celu wykorzystania dni urlopowych. Fakt ten należy udokumentować zapisem z tachografu, planem pracy kierowcy lub inną dokumentacją.
Wydłużenie czasu jazdy
Z końcem sierpnia dodano również nową zasadę przekraczania czasu jazdy o 2 godziny. Kierowca ma prawo z niej skorzystać, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania. Kierowca może przekroczyć czas prowadzenia pojazdu, jeżeli odbył 30-minutową przerwę ze wskazaniem przyczyny.
Vitali Eremenco
„Ideą pakietu mobilności jest aktualizacja i ujednolicenie przepisów w sektorze transportu drogowego. Sam dokument budzi liczne spory i pytania, ponieważ zmienia zasady pracy i odpoczynku kierowców, zasady delegacji oraz płacy minimalnej, pracę firm transportowych, a także tachografów, – komentuje Vitali Eremenco, zastępca dyrektora operacyjnego ds. transportu drogowego w AsstrA. – Niemniej istnieją zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy projektu. Dla kierowców jest to szansa na poprawę warunków pracy. Dla przewoźników nowe przepisy wiążą się ze wzrostem kosztów. O ile pierwsze regulacje już weszły w życie, o tyle każdy uczestnik będzie zmuszony do dostosowania się do zmian. AsstrA uważnie monitoruje rozwój sytuacji”.