Na wysoce konkurencyjnym rynku globalnym wygrywa ten, kto efektywnie zarządza czasem, finansami oraz zasobami ludzkimi. Gospodarka idzie naprzód, dlatego też firmy wykorzystują rozwiązania informatyczne do optymalizacji procesów produkcyjnych i budowania wirtualnych relacji z partnerami. Digitalizacja to nie tylko trend. Stanowi skuteczne narzędzie do zwiększania wydajności biznesu w codziennej walce o Klienta.
„Digitalizacja rozpoczyna się od usprawnienia procesów dla pracowników firmy. 10 lat temu zespół AsstrA opracował i wdrożył HelpDesk IT – bazę, w której każdy pracownik może opisać problem techniczny i poprosić IT o pomoc. Dzięki technologii umożliwiającej zebranie informacji zwrotnych od użytkowników pojawiło się również narzędzie do oceny efektywności pracy działu wsparcia”, – mówi Aleksej Bogdanovich, kierownik działu administracji systemów informatycznych.
Do bazy Help Desk IT codziennie trafia około 80 zgłoszeń. W ciągu 10 lat zarejestrowano ich 155 000. Stopniowo baza Help Desk została przekształcona z platformy wsparcia technicznego w miejsce, gdzie użytkownicy mogą zgłaszać swoje propozycje odnośnie dalszego rozwoju serwisu oraz usług korporacyjnych.
„Wraz z wprowadzeniem technologii informacyjnych znajomość obsługi komputera rośnie. Mniejsza liczba zapytań dotyczy podstawowych problemów: niedziałające aplikacje czy podłączenie do wi-fi. Pracownicy zwracają się z pytaniami odnośnie funkcjonowania OTM (Oracle Transportation Management), HRMS (Human Resources Management System) czy BI (Business Intelligence)”, – kontynuuje Aleksej Bogdanovich.
Liczba produktów IT w bazie stale rośnie, dlatego też Help Desk IT posiada instrukcje pracy z aplikacjami. Ponadto AsstrA zbudowała system szkoleń, za który odpowiada centrum szkoleniowo-rozwojowe grupy. Zastosowanie zaawansowanych technologii poprawia jakość obsługi zapytań Klientów korporacyjnych. „Portal przewoźnika” oraz AsstrA Track&Trace Visibility są platformami służącymi do komunikacji z przewoźnikami, co też wpłynęło na ulepszenie obsługi Klienta.
„Portal przewoźnika umożliwił Partnerom AsstrA dostęp do zleceń transportowych Klientów grupy. Firmy transportowe biorą udział w procesach operatora logistycznego jako pełnoprawni uczestnicy”, – wyjaśnia Marina Syroezhkina, dyrektor działu technologii informacyjnych.
Wdrożenie AsstrA Track&Trace Visibility rozpoczęło się od pomysłu, który z czasem zaczął kiełkować. Projekt jest interesujący z punktu widzenia wszechstronnej funkcjonalności, ponieważ dotyczy nie tylko działu IT, ale także SRM (Supplier Relationship Management).
„Dzięki temu oprogramowaniu Klienci AsstrA monitorują ruch i lokalizację ładunku w czasie rzeczywistym. Jeżeli pojazd nie posiada GPS, z pomocą przychodzi aplikacja mobilna Track&Trace Visibility. AsstrA zbiera informacje bezpośrednio od dostawców usługi GPS”, – dodaje Marina Syroezhkina.
Aby poprawić jakość i niezawodność pracy systemów i aplikacji europejskie centrum danych AsstrA wdrożyło własny system chmurowy. Oddzielne infrastruktury oddziałów grupy kapitałowej zostały połączone w jedno środowisko chmurowe.
„W ciągu roku prace projektowe zostały zakończone, dzięki czemu pracownicy oddziałów AsstrA mają wgląd do odpowiednich danych i aplikacji. System zapewniający usługi chmurowe stał się podstawą do wdrożenia zdalnego dostępu do korporacyjnego systemu informatycznego. Umożliwiło to pracownikom AsstrA sprawne przejście w tryb pracy zdalnej po wprowadzeniu kwarantanny”, – komentuje Aleksej Bogdanovich.
Podczas kwarantanny zaawansowany sprzęt i oprogramowanie oraz obszerne internetowe kanały komunikacyjne ułatwiły prace między biurami AsstrA a centrum przetwarzania danych. Zespół IT regularnie monitorował stan infrastruktury i optymalizował działania regionalnych serwerów VPN.
„Zespół IT ulepsza istniejące aplikacje biznesowe, w tym zarządzanie zleceniami transportowymi, obiegiem dokumentów, systemami analitycznymi i finansowymi. Wkrótce pakiet rozwiązań informatycznych zostanie uzupełniony o maszynowe rozpoznawanie i rozliczanie faktur. Nowy system CRM (Customer Relationship Management) jest już w fazie testów. W maju zaczął działać portal korporacyjny i baza AsstrA Wiki. Stawiamy na ciągły rozwój. – podsumowuje Marina Syroezhkina.