Ranking 1 000 największych firm w Polsce publikowany przez „Gazetę Finansową” pojawia się od kilkunastu lat. Zmieniające się tendencje rynkowe, rozwój technologii cyfrowych oraz sytuacja gospodarcza w kraju warunkują wzrost lub spadek zainteresowania poszczególnymi sektorami. Na przestrzeni trzech lat AsstrA Polska Sp. z o.o. podniosła swoją pozycję w rankingu o 147 pozycji.
AsstrA Polska Sp. z o.o. należy do grupy kapitałowej AsstrA-Associated Traffic AG z siedzibą w Szwajcarii, istniejącej na rynku od 25 lat. Swoją działalność w Polsce rozpoczęła w 2001 r. i od tego czasu poszerza zakres świadczonych usług. Do 2030 r. celem grupy jest znalezienie się w TOP 10 europejskich firm TSL pod względem przychodów.
Do pierwszej dziesiątki rankingu trafiły firmy z branży paliwowej, spożywczej, energetycznej, ubezpieczeniowej, wydobywczej i hutniczej. AsstrA Polska jako firma logistyczna uplasowała się na 583 pozycji z przychodem 120 mln PLN. W porównaniu z wynikiem z roku 2018 i 2019 procentowy wzrost przychodów wynosi 14,3%.
Pandemia koronawirusa obniżyła ceny paliw, zmniejszyła zapotrzebowanie na prąd, przyczyniła się do strat w sektorze motoryzacyjnym. W konsekwencji firmy muszą zweryfikować swoją działalność począwszy od polityki kadrowej, poprzez strukturę organizacyjną, aż po wynajem powierzchni biurowej. Ważną rolę, tuż obok płynności finansowej, odgrywa elastyczność oraz umiejętność dostosowania się do nowego modelu biznesowego.
Pomimo że sektor transportowy i logistyczny utrzymuje się na dobrym poziomie musi dostosować się do nadchodzących zmian związanych z Pakietem Mobilności, którego wprowadzenie zostało oficjalnie potwierdzone przez Parlament Europejski. Pakiet obejmuje regulacje dotyczące delegowania pracowników oraz czasu odpoczynku kierowców. Kolejnymi problemami, z którym będzie się zmagać branża transportowa jest brexit oraz niewystarczająca liczba rąk do pracy. Firmy transportowe chcące utrzymać płynność finansową powinni zoptymalizować struktury wynagrodzenia, zautomatyzować procesy technologiczne, produkcję oraz pracę magazynów.
„Biorąc pod uwagę liczbę pracowników, która na dany moment wynosi 169 osób w ośmiu biurach w Polsce, jest to całkiem niezły wynik. Giganci na szczycie listy utrzymują się od kilku lat. Rosnące przychody zapewne wynikają ze skali produkcji oraz wdrożonych innowacji technologicznych.
Skutki pandemii będziemy mogli ocenić dopiero w przyszłym roku i kolejny ranking pokaże jak epidemia wpłynęła na firmy oraz jak odbiło się to na ich przychodach. Na pewno motywującym jest to, że z roku na rok mamy tendencje wzrostową. Zysk jest wyższy, a nowych pracowników przybywa. Mimo sytuacji epidemiologicznej sektor logistyczny ma się całkiem dobrze, więc wierzę, że w przyszłym roku znajdziemy się jeszcze wyżej na liście”, – reasumuje Andrzej Iwanow-Kolakowski, dyrektor regionu UE w grupie kapitałowej AsstrA.