Na skutek nieodwracalnych zmian na rynku gospodarczym osoby szukające pracy znalazły się w epicentrum zainteresowania menedżerów HR. W czasie kryzysowej sytuacji epidemiologicznej bezpieczeństwo komunikacji ze współpracownikami i Klientami stało się kluczowym aspektem płynnego funkcjonowania firm transportowych i logistycznych.
Po wprowadzeniu restrykcji dotyczących osobistych spotkań oraz swobody przemieszczania się HR-owcy natychmiast zareagowali na zachodzące zmiany. W krótkim czasie zespół zajmujący się zatrudnianiem personelu zaczął organizować rozmowy kwalifikacyjne w formacie online. Priorytety działu HR nadal zostały takie same: szybka adaptacja pracowników, rozwój twardych i miękkich umiejętności oraz komfortowe warunki pracy.
Dział HR w AsstrA wymienił 5 kompetencji zawodowych, bez których praca z personelem nie byłaby możliwa. Pomimo tego, że niektóre z tych kompetencji brzmią banalnie, dziś nabierają nowego znaczenia.
- Umiejętność zarządzania zmianą;
- Rozwój myślenia analitycznego;
- Mentoring i coaching liderów;
- Przywiązywanie uwagi do regularnej komunikacji między Klientami a personelem;
- Znajomość technologii informatycznych.
Zespół opracował również program psychologicznego wsparcia pracowników, aby zapobiec stresowi związanemu z rozprzestrzenianiem się pandemii. Program wszedł w życie od lipca.
„Firma nie funkcjonuje bez pracowników. Przejście w tryb pracy zdalnej zminimalizowało ryzyko wystąpienia infekcji oraz uratowało miejsca pracy. Wraz z wprowadzeniem kwarantanny pracownicy AsstrA otrzymali wskazówki efektywnej pracy w systemie home office z uwzględnieniem krajowych zaleceń i międzynarodowego doświadczenia”, – komentuje Yana Bojko, specjalista ds. HR w AsstrA-Associated Traffic AG.
„Od czerwca zespół zajmujący się zatrudnianiem personelu pracuje nad kolejnym etapem związanym z powrotem pracowników do biur. Aby dostosować się do obecnej sytuacji i opracować nowe zasady działania przygotowaliśmy ankietę dotyczącą stosunku pracowników do pracy w trybie home office”, – dodaje Yana Bojko.
85% ankietowanych wyraziło chęć utrzymania zdalnego trybu pracy, podczas gdy 15% opowiedziało się za powrotem do biura. Uczestnicy badania oceniali również stopień efektywności pracy z domu. Według 60% pracowników wydajność pracy pozostała bez zmian, 36% ankietowanych uważa, że efektywność pracy wzrosła, natomiast 4% jest przekonana o zmniejszeniu zaangażowania w obowiązki służbowe.
„Od marca 2020 r. dyrektor generalny AsstrA-Associated Traffic AG co miesiąc dzieli się z pracownikami najnowszymi informacjami na temat rynku transportu i logistyki. Niedawno odbyła się również konferencja online, podczas której Dmitry Lagun mówił o planach na nadchodzące miesiące, a także odpowiadał na pytania pracowników. Taki otwarty dialog daje każdemu pracownikowi poczucie stabilności i wiarygodności AsstrA jako pracodawcy, nie zważając na trudną sytuację gospodarczą”, – komentuje Aleksandra Pakush pełniąca obowiązki dyrektora ds. HR.