Energia odnawialna z powodzeniem konkuruje z tradycyjnymi jej przodkami. Wykorzystanie energii wiatru znacznie zmniejsza produkcję CO2. Podczas eksploatacji elektrowni węglowych emisja dwutlenku węgla do atmosfery wynosi 820 g/kWh, natomiast pośrednia emisja CO2 z elektrowni wiatrowych wynosi 11 g/kWh. Przejście na energię ze źródeł odnawialnych w Europie do 2030 r. ograniczy emisję dwutlenku węgla o 265 milionów ton.
Na zlecenie Klienta korporacyjnego z branży energetyki wiatrowej grupa transportowo-logistyczna AsstrA dostarczyła wieżę meteorologiczną do badania wiatru. Wieża jest wyposażona w liczne urządzenia rejestrujące: czujniki do pomiaru ciśnienia, opadów, kierunku i siły wiatru. W celu zapewnienia niezależnej pracy stacji, na wieży umieszczono panele słoneczne, zasilacze bezprzewodowe, sprzęt do transmisji i odbioru sygnałów internetowych. Maszt wieży liczy 5 metrów długości.
„Klient korporacyjny z Niemiec, który planuje budowę farmy wiatrowej w regionie Odessy na Ukrainie, przysłał zapytanie o dostawę towarów na warunkach DDP, a następnie bezpłatny przewóz do odbiorcy na Ukrainie. Przed rozpoczęciem prac budowlanych konieczne było przeprowadzenie badań na miejscu inwestycji. Niemiecka firma nie zarejestrowała jeszcze osoby prawnej na Ukrainie, która może importować i rejestrować towary. Klient zawarł umowę o świadczenie usług, w której importerem był partnerski pośrednik celny AsstrA na Ukrainie”, podaje kierownik projektu, ekspert ds. zagranicznej działalności gospodarczej, Svetlana Koshevaya.
Transport wieży meteorologicznej odbywał się na warunkach DDP (ang. Delivered Duty Paid) z Niemiec na Ukrainę. Zgodnie z Incoterms 2020 taka dostawa w określone miejsce z zapłatą cła zakłada, że sprzedawca zapewnia kupującemu towary, które zostały poddane eksportowi oraz odprawie celnej i są gotowe do rozładunku z pojazdu. Formalności celne, cła i inne opłaty, odpowiedzialność i ryzyko związane z operacjami leżą po stronie sprzedawcy.
Eksport wieży z Niemiec i certyfikat EUR.1 zostały wydane przez zespół grupy AsstrA w Magdeburgu. Certyfikat ten jest wymagany do bezcłowego importu towarów europejskich na Ukrainę, zgodnie z Porozumieniem o stowarzyszeniu między Ukrainą a Unią Europejską, Europejską Wspólnotą Energii Atomowej i państwami członkowskimi. Po raz pierwszy Klient zarejestrował eksport w imieniu własnego podmiotu prawnego bez udziału podwykonawców. Zespół AsstrA świadczył usługi doradcze i pomagał zrozumieć szczegóły procedury eksportowej oraz procesu otrzymania certyfikatu EUR.1.
„Ładunek należało dostarczyć do końca marca bieżącego roku. Firma podwykonawcza dużo czasu poświęciła procesowi zbierania i pakowania elementów konstrukcyjnych w magazynie. Klient obawiał się, że wystąpią opóźnienia w realizacji projektu z powodu pandemii COVID-19. Jednak transport odbył się sprawnie, a formalności celne zajęły 6 dni. Odprawa importowa została zakończona 29 marca w Kijowie, a następnego dnia ładunek został rozładowany w celu instalacji w miejscu docelowym w regionie Odessy. Współrzędne GPS przesłane przez Klienta pomogły znaleźć miejsce realizacji przyszłego projektu energetycznego”, dodaje Yelena Krasiy, specjalista ds. ładunków drobnicowych.