Codziennie na międzynarodowych autostradach przejeżdżają dziesiątki tysięcy pojazdów. Natomiast konwój ciężarówek, który dostarcza ładunki ponadgabarytowe, zdarza się sporadycznie. Do przykładów niestandardowych transportów zalicza się moduły medyczne, elementy rafinerii ropy naftowej, a nawet domy.
Praca z ładunkami ponadgabarytowymi rozpoczyna się od fazy przygotowawczej. W przeciwieństwie do standardowego transportu opracowanie szczegółów projektu trwa znacznie dłużej niż sam transport. W pierwszej kolejności mowa o opracowaniu opcji trasy przewozu ładunku, schematu załadunku lub rozładunku, mocowania, a także wypełnienia dokumentacji.
Organizacja pilotażu specjalistycznego sprzętu, niezależna weryfikacja niezawodności zabezpieczonego ładunku oraz jakości materiału mocującego jest obszarem pracy ekspertów. Kierownik działu AsstrA Heavy Lift Przemysław Boroński dzieli się doświadczeniem związanym z transportem ładunków ponadgabarytowych.
“W marcu 2020 roku producent taboru kolejowego zlecił złożony, ale interesujący projekt – dostarczenie z Białorusi na Węgry dwóch 26-metrowych wagonów. Waga każdej jednostki wynosiła odpowiednio 31 i 41 ton, wysokość osiągnęła 4,5 metra. Do dostawy ponadgabarytowych ładunków wykorzystano specjalistyczny sprzęt – naczepy zagłębiane (typ VarioMAX) z osiami sterowanymi hydraulicznie. Koledzy z biura w Mińsku przybyli wcześniej na miejsce załadunku w celu szybkiego rozwiązania pojawiających się problemów. Montaż wagonów na naczepach był kontrolowany od początku do końca”.
Dla pracowników AsstrA przybycie na miejsce załadunku, rozładunku lub przeładunku stanowi nieodłączną część codziennej pracy. Klienci grupy AsstrA otrzymują informacje o poprawności i niezawodności zabezpieczenia ładunku wraz z odpowiednimi zdjęciami i wideo.
Niezbędną częścią dzisiejszej pracy stanowią informacje związane z rozprzestrzenieniem się koronawirusa. „,Na zdjęciu eksperci AsstrA są bez masek, rękawiczek oraz środków ochrony, ponieważ załadunek miał miejsce przed pandemią. W obecnej sytuacji epidemiologicznej grupa AsstrA postępuje zgodnie z zaleceniami WHO i władz lokalnych”, – podsumował Ilya Klimentenok, kierownik działu AsstrA Transport Manufacturing Logistics.