Maj przyniósł odwilż i łagodzenie ograniczeń kwarantanny. Po ścisłej izolacji zachodnia część Europy stopniowo powraca do zwykłego rytmu życia. Jako pierwsze kraje do nowej normalności wracają Czechy i Słowacja.
Po raz pierwszy od dwóch miesięcy 9 maja na Słowacji nie odnotowano żadnego nowego przypadku zakażenia koronawirusem. Epidemię udało się zażegnać 15 maja i jest to pierwsze oficjalne zwycięstwo nad wybuchem COVID-19 w Europie.
Kraj nadal respektuje obowiązkową 14-dniową kwarantannę dla przybyłych spoza UE, z wyjątkiem kilku kategorii przyjezdnych. Należą do nich dyplomaci i kierowcy obsługujący przepływy towarów. Transport ładunków jest dozwolony tylko na trasach krajowych i międzynarodowych.
W sąsiednich Czechach stan wyjątkowy obowiązuje od 12 marca. Po 66 dniach zamkniętych granic i surowych środków ograniczających, 18 maja Republika Czeska zniosła obostrzenia. Kraj nadal stosuje środki kwarantanny. Noszenie masek jest nieodłączną częścią codziennych spacerów, zakupów i spotkań towarzyskich.
11 maja na granicy czeskiej weszły w życie nowe przepisy: podróżni z UE mogą wjechać do kraju w celach biznesowych. Wyjazdy są możliwe z ograniczeniami - pobyt w kraju nie powinien przekraczać 72 godzin. Wcześniej cudzoziemcy nie mogli wjeżdżać na terytorium Czech. Ograniczenia nie dotyczyły cudzoziemców posiadających zezwolenie na pobyt stały lub czasowy oraz osób pracujących w ruchu międzynarodowym.
„Globalna pandemia COVID-19 zmieniła zwykły sposób życia większości ludzi. Poważne metamorfozy zaszły również w sektorze logistycznym. Praskie biuro AsstrA spędziło 8 tygodni w trybie home offce. Począwszy od 11 maja, po zniesieniu szeregu ograniczeń, biuro powróciło do standardowego trybu pracy”, podaje Tatyana Serikova, kierownik oddziału AsstrA w Pradze.
W biurze AsstrA w Pradze obowiązują obecnie specjalne zasady. Podróże służbowe zostały ograniczone, spotkania i negocjacje odbywają się zdalnie. Każdego dnia przeprowadzana jest ogólna dezynfekcja biura. W korytarzach i windach noszenie maski jest obowiązkowe. W biurze znajdują się dodatkowe stacje dezynfekcji rąk.
„Globalna pandemia wpłynęła na procesy pracy firmy. W tym czasie pracownicy nauczyli się samodyscypliny i dostosowali się do szybko zmieniającej się rzeczywistości. Biuro w Pradze, jak poprzednio, pozostaje w kontakcie zarówno z Klientami korporacyjnymi, jak i partnerami transportowymi”, dodaje Tatyana Serikova.