Grupa AsstrA posiada oddziały w krajach WNP, Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Przedstawicielstwo grupy kapitałowej znajduje się również w Chinach, skąd liczne pociągi towarowe wyruszają z ładunkami do Europy, w tym nad Wisłę. Oddział kolejowy AsstrA w Polsce zlokalizowany jest w Małaszewiczach – głównym lądowym porcie przeładunkowym w Europie. To właśnie na tym przejściu obsługiwana jest największa ilość chińskich pociągów kontenerowych w tranzycie i eksporcie z takich stacji, jak Chengdu, Wuhan, Xi’an, Xiamen, Hefei, Suzhou, Chongqing, Zhengzhou.
“Jesteśmy przyzwyczajeni, że podczas Chińskiego Nowego Roku, który trwa tydzień, ruch transportowy maleje. W tym roku odnotowaliśmy spadek ruchu towarowego w związku z zawieszeniem pracy przedsiębiorstw przemysłowych w Chinach. Z początkiem marca sytuacja zaczęła się normalizować. Raczej nie spodziewamy się spadku przewozów kolejowych, lecz przesunięcia w terminach. Bardziej martwimy się, aby znów nie doszło do zatorów na granicy. AsstrA już w tej chwili na prośbę swoich Klientów, którzy obawiają się kumulacji pociągów na granicy i powstawania korków, opracowała logistykę dostarczania ładownych chińskich kontenerów samochodami nie tylko z Małaszewicz, ale także z białoruskiego Brześcia do krajów UE”, komentuje Kierownik Europejskiego Działu Transportu Kolejowego w AsstrA, Ewa Trochimiuk.
Popyt na towary z Chin nie zmniejszył się. Ładunki z Państwa Środka nadal są sprowadzane. Z Chengdu w połowie lutego wysłano 140 000 ton towarów, czyli o 80% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Łącznie Chengdu wysłało i odebrało w tym okresie 260 pociągów towarowych.
“Będąc w Europie nie zauważamy pewnych kwestii, ale jeżeli chodzi o Chiny, to transport wagonami stał się logistyką wyboru w sytuacji, gdy zaczęło brakować kierowców ciężarówek. Zostały przeładowane lotniska, zaobserwowano problemy z kontenerami w portach morskich. Mimo trudności z transportem pierwszej i ostatniej mili, w lutym Chiny załadowały towarem 171 000 wagonów, czyli o prawie 5 000 więcej niż tym samym czasie w 2019 roku. Transport kontenerowy wzrósł o 39,5%. Jeszcze więcej kolejowych pociągów towarowych zostało wznowionych w marcu. Część z nich jest jeszcze w drodze. Kolejowe terminale Chengdu, Xi’an, Chongqing, Changsha i niektóre inne miasta starały się utrzymać normalne funkcjonowanie podczas epidemii. Tak więc w Chengdu i w Xi’an praca nie została przerwana ani na jeden dzień.
W warunkach epidemii transport kolejowy okazał się najkorzystniejszą, najszybszą i najbardziej stabilną opcją logistyczną. Średnia prędkość dostawy towarów koleją z Chin do odbiorców w Europie wynosi około 15 dni. Niedawno został przywrócony transport kolejowy w prowincji Hubei. W Chinach odżywa logistyka pierwszej i ostatniej mili. Obecnie w dużych miastach pracuje co najmniej 60% samochodów ciężarowych. Oznacza to, że znów jest możliwe dowożenie ładunków do terminali i magazynów oraz dostarczanie importowanych towarów odbiorcom w Chinach”, dodaje Ewa Trochimiuk.
W grupach towarów eksportowych i importowych prym wiodła elektronika, samochody i drewno. Jeśli mówimy o elektronice eksportowanej przez Chiny, to przede wszystkim są to produkty znanych marek, takich jak: Dell, Lenovo, TCL. Jeśli chodzi o drewno, podstawą był import drewna z Rosji. Stacja Chongqing przyjmowała i wysyłała w lutym 2-3 pociągi dziennie i obniżyła stawki przewozowe dla pociągów do Europy o 30%. Już po 20 lutego większość prowincji wznowiła wysyłanie pociągów towarowych do Europy. Zhengzhou przywrócił regularny ruch do Europy z zaledwie dwutygodniowym opóźnieniem i bezpiecznie wysłał ważne pociągi do Hamburga, Monachium, Liège i innych miast.
„Teraz import towarów koleją aktywnie wraca do życia. Na początku lutego nastąpił niewielki spadek wolumenu, lecz nie krytyczny. Chiny były w stanie przekierować większą część eksportowych towarów do Xi’an. Pociągi wyjeżdżały z miasta prawie codziennie w ciągu ostatniego miesiąca, minimalizując negatywny wpływ na logistykę zamkniętego Wuhan”, podaje Specjalista z działu chińskiego w AsstrA, Vlad Martin.
Koronawirus jest w stanie uderzyć nie tylko w wiele krajów indywidualnie, ale także w cały skomplikowany system gospodarek świata, który powstał w wyniku procesu globalizacji. Dlatego tak ważne jest, aby być przygotowanym na zawirowania w branży i wcześniej podjąć niezbędne kroki, aby zapobiec sytuacjom kryzysowym.