Chińskie porty nadal dominują na globalnym rynku transportowym, dzięki czemu morski rynek Państwa Środka pozostaje kluczowym graczem na świecie. ChRL posiada ponad 2 000 portów, a 130 z nich przyjmuje zagraniczne statki. Ze względu na błyskawiczny rozwój gospodarczy Chin, krajowe porty morskie zajmują pierwsze miejsce w rankingu światowym.
Według Światowej Rady Żeglugi porty międzynarodowe z wyraźną tendencją wzrostową ilości TEU, sprzedaży oraz powierzchni powyżej średniej znajdują się w Azji. Pierwszą piątkę, obejmującą 4 miasta w ChRL, otwiera słynny port w Szanghaju. Następnie odpowiednio port w Singapurze, Shenzhen, Ningbo i Kanton.
Drogi morskie łączą Państwo Środka z tysiącami miast portowych w stu krajach świata. Chiny pozostają trzecim co do wielkości partnerem handlowym UE i głównym dostawcą usług międzynarodowego transportu morskiego. Państwo Środka, które posiada 3 miliony kilometrów kwadratowych szelfu przybrzeżnego i 18 tysięcy kilometrów linii brzegowej, starannie wykorzystuje swoją przewagę geograficzną. W rezultacie kraj ten jako pierwszy rozwinął zarówno transport morski, jak i dużą oraz małą żeglugę między portami.
Wei Boshui
„Transport morski jest uniwersalny, ponieważ nadaje się do przewozu każdego rodzaju ładunku. Na przykład płynnych i masowych, niebezpiecznych i chłodniczych. Ze względu na zwiększoną ładowność transport morski może z łatwością zabrać na pokład towary ciężkie i ponadgabarytowe, bydło, szkło, zwoje stali i inne ładunki niestandardowe – komentuje Boshui Wei, spedytor ds. transportu morskiego w AsstrA. – Zespół z biura w Szanghaju uważnie podchodzi do każdego zlecenia, dlatego w ciągu 4 lat Klienci AsstrA zoptymalizowali zarządzanie łańcuchem dostaw pod kątem importu i eksportu, uprościli procedury celne, operacje magazynowe oraz rozszerzyli ubezpieczenie projektów”.
Oprócz zalet transport morski ma też drugą stronę medalu. W porównaniu z innymi metodami dostawy jest to stosunkowo wolny środek transportu, ponieważ czas tranzytu zależy od warunków pogodowych. Jednak w przypadku wielu projektów, gdy cena jednostkowa stanowi priorytet, łańcuchy dostaw drogą morską stają się opłacalne. Dlatego celem Klienta jest wybór dostawcy usług logistycznych, który nie tylko ściśle współpracuje z liniami morskimi, ale także oferuje usługę pre-carriage. Tym samym Klient otrzymuje dostawę „od drzwi do drzwi” od jednego operatora logistycznego.
„Na początku jesieni Klient korporacyjny zgłosił się do biura w Szanghaju z pilnym zleceniem z Yantian w Chinach do Kłajpedy na Litwie. Jest to czas, kiedy wolumen przewożonych ładunków znacząco wzrasta, a na statkach brakuje wolnych miejsc. Aby zagwarantować dostawę we wskazanym terminie, konieczne było sprawdzenie każdej linii morskiej i każdego agenta, z którym współpracujemy. Jednak Klient nie musi znać sprawy od kuchni. Dla niego najważniejszy jest spokój i pewność, że pomimo zawirowań na rynku, przewożony ładunek dotrze bezpiecznie na czas. Dlatego Klienci korporacyjni do nas wracają i korzystają ze sprawdzonych usług”, dodaje Boshui Wei.