Wzrost zainteresowania transportem ponadgabarytowym wiąże się z dynamicznym rozwojem gospodarki światowej oraz technologii informatycznych. Budowa infrastruktury drogowej, konstrukcji budowlanych, linii technologicznych, czy też organizowanie transportu jachtów, łodzi oraz pojazdów szynowych sprzyja przewozom ładunków wychodzących poza standardowe parametry.
Niekiedy kolejowe przewozy towarów ponadnormatywnych są korzystniejszą i tańszą opcją dostawy, ponieważ pozwalają na transport ładunków o dużych rozmiarach i masie przy minimalnych nakładach finansowych. W październiku Klient korporacyjny AsstrA wysłał pierwszy, testowy, piętrowy pociąg pasażerski, składający się z 6 wagonów i ważący ponad 300 ton. Pojazd szynowy pokonał trasę z białoruskiego Brześcia do miejscowości Dunakeszi w ciągu 4 dni. Towar był przeznaczony dla Węgierskich Kolei Państwowych MAV.
Kluczowym zadaniem podczas realizacji transportów nadzwyczajnych jest przygotowanie niezbędnej dokumentacji. Eksperci firm transportowych i logistycznych najwięcej uwagi poświęcają zdobyciu specjalnych uzgodnień oraz zezwoleń na transport na określonej trasie. Opracowanie przez zespół AsstrA trasy przejazdu oraz zatwierdzenie przez zarządców infrastruktury kolejowej warunków transportu zajęły 2 miesiące.
Oleg Bykov
„Latem tego roku grupa kapitałowa rozpoczęła prace nad unikatowym projektem. Poprzeczka została postawiona wysoko: transport całego pociągu z oddzielną lokomotywą. Kolejowa dostawa ładunków ponadgabarytowych wyróżnia się relatywnie niskim kosztem w porównaniu do transportu drogowego”, opowiada Oleg Bykov, Country Manager dla regionu Białorusi w AsstrA.
Eksperci grupy szczegółowo monitorowali etapy realizacji projektu pilotażowego. Osobista kontrola stanu ładunku, odprawa celna pociągu oraz przyjęcie wagonów na Węgrzech stała się nieodłączną częścią procesu. W efekcie pięć pociągów bezpiecznie dotarło do odbiorcy końcowego.
Ewa Trochimiuk
„To był jeden z najciekawszych realizowanych przeze mnie projektów dotyczących przewozu wagonów pasażerskich. Do tej pory, oprócz transportu wagonów metra, zajmowałam się organizacją przewozu gabarytów z zachodu na wschód. Tym razem miała miejsce sytuacja odwrotna, która stanowiła nie lada wyzwanie – wspomina Ewa Trochimiuk, manager ds. transportu kolejowego w AsstrA. – Odpowiadałam nie tylko za koordynowanie transportu koleją. Zadanie polegało również na dopracowaniu wszelkich działań okołotransportowych, w tym procesów związanych z odprawami celnymi, kontrolą graniczną, terminowością dostawy oraz procedurą przyjęcia pociągu na stacji przeznaczenia”.
Ponadto, nie można zapomnieć o zaostrzeniu przepisów oraz utrudnieniach związanych z Covid-19. Przy tego rodzaju transportach wymagana jest eskorta, składająca się z przedstawicieli producenta.
„Wspólnie z Klientem oraz koleją po raz pierwszy realizowaliśmy takie zlecenie, ale dzięki zdobytemu doświadczeniu oraz sukcesywnej, nieprzerwanej pracy odnieśliśmy sukces”, reasumuje Ewa Trochimiuk.