W czasie pierwszej fali pandemii rynek e-commerce urósł w siłę i odnotowuje wzrosty nawet po otwarciu stacjonarnych punktów sprzedaży. Według brytyjskich źródeł w okresie świątecznym 2020 sprzedaż internetowa przewyższy sprzedaż w sklepach stacjonarnych o 169%.
Justas Cibulskas, kierownik działu transportu drobnicowego w AsstrA, zauważa, że na początku pandemii niewielu rozumiało powagę sytuacji. Procesy transportowo-logistyczne przebiegały według ustalonego schematu: zapytanie, zlecenie i transport. Jednak kilka tygodni po rozpoczęciu pandemii sytuacja uległa zmianie.
Justas Cibulskas
„Liczba zleceń gwałtownie wzrosła, ponieważ firmy obawiały się, że fabryki zostaną zamknięte, a produktów zabraknie. Wzrósł popyt na dostawy ekspresowe z dalszym przechowywaniem w magazynach partnerskich i dystrybucją do odbiorców ostatecznych we właściwym czasie – komentuje Justas Cibulskas. – Wzrosła również liczba zleceń na ładunki drobnicowe. Klienci decydowali się na mniejsze, regularne zlecenia, obawiając się, że w pełni załadowane pojazdy utkną na granicy z powodu ograniczeń związanych z pandemią”.
Wraz ze wzrostem popularności zakupów online oraz eskalacją liczby zamówień internetowych zwiększyły się wymagania dotyczące usług transportowych. Aby zapewnić szybką dostawę do konsumentów końcowych, detaliści wybierają regularne zamówienia od producentów lub z magazynów w małych partiach. Szybkość i czas stały się priorytetem dla Klientów.
„Czwarty kwartał to tradycyjnie wysoki sezon w handlu detalicznym. Aby sprostać wymaganiom rynku, zespół AsstrA przygotowuje się z wyprzedzeniem, kontraktując dodatkowe pojazdy od partnerskich przewoźników. Dzięki ugruntowanej współpracy z magazynami oraz własnej powierzchni magazynowej w Błoniu Klienci korporacyjni są obsługiwani priorytetowo bez kolejek. W razie potrzeby możemy zagwarantować całodobowy dostęp do magazynów partnerskich”, dodaje Justas Cibulskas.
W celu szybkiej dostawy małych przesyłek zespół wykorzystuje małe samochody dostawcze typu Van o ładowności do 1 tony oraz ciężarówki Solo, które mogą przewozić od 3,4 do 5,5 tony. Czas tranzytowy z krajów UE do WNP nie przekracza 3-4 dni. Klienci korporacyjni AsstrA otrzymują szybką dostawę ładunków drobnicowych niezależnie od pory roku i warunków rynkowych.