SQAS (Safety and Quality Assessment System), czyli System Badania i Oceny Bezpieczeństwa i Jakości, jest niezbędnym elementem programu Responsible Care. Celem certyfikacji jest ocena firmy logistycznej w zakresie wpływu operacji związanych z przepływem towarów, surowców, produktów bądź półproduktów chemicznych na społeczną odpowiedzialność biznesu.
Responsible Care to zarówno program, jak i zasady etyczne, zainicjowane przez branżę chemiczną. Stały rozwój oraz transparentność działań mają na celu zapewnienie ochrony przyrody, bezpieczeństwa działania obiektu technologicznego oraz bezpiecznego i higienicznego miejsca pracy, jak i zdrowia pracowników. Idea ta rozprzestrzeniła się już po 60 krajach na świecie, a do Polski dotarła w 1992 r., po czym rok później przejęła krajową nazwę „Odpowiedzialność i Troska”.
Z racji niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą przewóz ładunków chemicznych, szczególną uwagę poświęca się kontroli i wyeliminowaniu czynników ryzyka przy wykonywaniu zleceń.
Klienci AsstrA korzystają z przewozu chemikaliów zarówno neutralnych, jak i niebezpiecznych (ADR) transportem drogowym, lotniczym, morskim i kolejowym od momentu założenia grupy kapitałowej. W ciągu 9 miesięcy 2020 r. zespół ekspertów AsstrA Chemicals Logistics zorganizował ponad 13 tys. dostaw, które stanowią 11% wszystkich zrealizowanych przewozów z obrotem 24 mln euro.
Transportowane produkty obejmują substancje organiczne i nieorganiczne, w tym niebezpieczne, farby i tusze, barwniki i pigmenty. Należą do nich również środki ochrony roślin takich jak pestycydy czy herbicydy. Dodatkowo Klienci korporacyjni zlecają dostawę chemii gospodarczej, odświeżaczy, środków dezynfekujących, a także włókien i tworzyw sztucznych, czy sprzętu pomocniczego dla przemysłu chemicznego.
Przewóz substancji tego typu, często na długie dystanse, stanowi wyzwanie dla firm transportowych i logistycznych. Dlatego, aby sprostać wymaganiom, posiadanie certyfikatu SQAS, tuż obok specjalistycznego sprzętu, znajomości zasad i przepisów świadczy o rzetelności firmy oraz minimalizuje ryzyko wyboru dostawcy. W rezultacie przeprowadzonego audytu we wrześniu 2020 r. AsstrA Polska osiągnęła wynik wyższy o 7% od średniego europejskiego wyniku, który wyniósł 81%.
Olga Kiziuta
„Certyfikacja jest przeprowadzana co 3 lata. SQAS stanowi normę Europejskiej Izby Przemysłu Chemicznego dedykowaną firmom świadczącym usługi logistyczne. Wprowadzenie jednolitego systemu oceny nie wiąże się z koniecznością przeprowadzania odrębnych raportów przez przedsiębiorstwa chemiczne. Pomimo tego, że SQAS nie jest gwarantem bezpieczeństwa i jakości wykonywanych usług, to dostarcza firmom informacje o tym, które kwestie wymagają udoskonalenia, aby w przyszłości uniknąć ryzyka, związanego z przeprowadzanymi operacjami logistycznymi”, reasumuje Olga Kiziuta, kierownik biura AsstrA w Warszawie.