W 2019 roku całkowita powierzchnia powstałych obiektów na rumuńskim rynku przemysłowo-logistycznym wzrosła o 10% w porównaniu z rokiem poprzedzającym i osiągnęła poziom 4,6 mln mkw. Natomiast w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano wzrost o 50%. Globalna organizacja Colliers International świadcząca usługi na rynku nieruchomości komercyjnych prognozuje dalszą eskalację i podwojenie powierzchni obiektów logistycznych w Rumunii do 8 mln mkw.
Od 2018 roku Klienci grupy kapitałowej AsstrA-Associated Traffic AG korzystają z usług transportowych i logistycznych w Bukareszcie. Pawel Iwanow-Kolakowski, country manager dla regionu Rumunii, opowiada o działalności AsstrA na rynku lokalnym oraz perspektywach rozwoju.
Wszechobecna pandemia pokrzyżowała plany wielu przedsiębiorcom również z sektora logistycznego. Zamknięcie granic i szczegółowe kontrole uniemożliwiły sprawny przepływ towarów między państwami. Mniejszy popyt na poszczególne rynki branżowe spowodował zmniejszenie importu i eksportu. Dwa lata temu sytuacja była bardziej stabilna. Pomimo niesprzyjających okoliczności oddział AsstrA w Rumunii zrealizował postawione plany strategiczne. Utrzymano obroty z poprzedniego roku, a do końca 2020 spodziewany jest umiarkowany wzrost.
Pawel Iwanow-Kolakowski
„Oddział AsstrA w Rumunii, jak i pozostałe biura grupy kapitałowej obecnej aż w 23 krajach, świadczy szereg usług logistycznych transportem drogowym, kolejowym, morskim i lotniczym. Podczas pandemii na popularności zyskały dostawy ekspresowe ze względu na mniejsze jednostki ładunkowe i szybkie terminy realizacji transportu”, opowiada Pawel Iwanow-Kolakowski.
Uwzględniając poszczególne rodzaje transportu przewóz drogowy towarów odgrywa wciąż dominującą rolę. W samochodowym transporcie w Rumunii Klienci AsstrA najczęściej przewożą ładunki z branży motoryzacyjnej, elektronicznej, FMCG, maszynowej, rolniczej, odzieżowej, budowlanej i stalowej. Główne pasy handlowe biegną przez Polskę, Niemcy, Francję, Czechy, Węgry, Włochy, Rosję, Białoruś i Ukrainę.
Aby sprostać wymaganiom Klientów oraz konkurencji na rynku krajowym i zagranicznym grupa AsstrA wprowadza rozwiązania cyfrowe, które są impulsem do dalszego rozwoju. Zakres opracowywanych technologii obejmuje:
- AsstrA Track & Trace – aplikacja mobilna umożliwiająca całodobowy monitoring ładunku ze strony Klienta na każdym etapie transportu. Aplikacja synchronizuje dane o lokalizacji towaru z procesami operacyjnymi w magazynie, informuje o możliwych zmianach procesu planowania.
- Systemy EDI – umożliwia integrację systemów Klienta z systemami operacyjnymi AsstrA.
- Portal Przewoźnika – kluczowa inicjatywa grupy kapitałowej AsstrA. Wspomaga automatyzację procesów obsługi transportowej ładunków. System wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby zapewnić Klientom najwyższy poziom jakości usług transportowych i logistycznych przy zachowaniu optymalnych stawek i terminów dostaw.
„Uważam, że sytuacja na rynku pozostanie skomplikowana do końca 2020 roku. Pandemia storpedowała rynki zarówno lokalne, jak i globalne. Przejęcie wolumenów przewozu ładunków od innych graczy to sposób na uzyskanie szybkiego tempa wzrostu. Według optymistycznych prognoz drugi kwartał 2021 roku przyniesie możliwe ożywienie i wzrost transportów międzynarodowych”, komentuje Pawel Iwanow-Kolakowski.