Sytuacja ekonomiczna w Turcji w obliczu nowej rzeczywistości covidowej nie stanowi wyjątku. Według raportu Tureckiego Instytutu Statystycznego tutejsza gospodarka w pierwszej połowie roku skurczyła się o 9,9% w porównaniu do 2019 r. Wydatki konsumentów od kwietnia do czerwca spadły o 8,6%, natomiast inwestycje przedsiębiorstw w środki trwałe w drugim kwartale o 6,1%. Eksport zmniejszył się o 35,3%, a import o 6,3%.
Zespół AsstrA w Turcji przygotowywał się do działania od samego początku stanu wyjątkowego w kraju. Priorytetowym zadaniem biura pozostała nieprzerwana obsługa Klientów korporacyjnych, którzy podobnie jak cały świat borykają się ze skutkami recesji gospodarczej.
Elena Firsova
„Klienci z regionu Azji i oddziału w Stambule spotkali się z prawdziwym profesjonalizmem oraz niezłomnością pracowników AsstrA. Pomimo ciągle zmieniającej się sytuacji gospodarczej i epidemiologicznej na świecie, a także zamknięcia granic, świeże podejście do biznesu biura w Stambule zapewniło aktywność i spójność działań”, zauważa Elena Firsova, country manager dla regionu Turcji i kierownik biura w Stambule.
Po zamknięciu granicy tureckiej w połowie marca trudności odnotowywano praktycznie przy każdym transporcie. W pierwszych dniach lockdownu pracownicy zaproponowali Klientom opracowane schematy związane z przekierowaniem transportu w strefie neutralnej, dostawą ładunku przez firmy przewozowe innych narodowości, alternatywnymi rozwiązaniami transportowymi drogą morską oraz nowymi trasami dostawy.
Kwarantanna, przymusowy urlop, święta oraz globalna sytuacja gospodarcza w Turcji dodatkowo dały się we znaki. Codzienny kontakt z Klientami, informowanie o zmianach na rynku i granicach, błyskawiczna reakcja na zamknięcie granic oraz wprowadzenie zakazów przyniosły wymierne skutki. Dzięki proaktywnej pozycji zespołu z Istambułu w ciągu 9 miesięcy 2020 r. liczba zleceń wzrosła o 23% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
„Pod koniec sierpnia wzrosły wskaźniki obrotów, zrealizowanych transakcji oraz liczba obsługiwanych Klientów. Wysiłek i chęci pracowników tureckiego biura do pozostania w kontakcie z Klientami na czas kwarantanny nie poszły na marne. W rezultacie, w ciągu 9 miesięcy baza Klientów wzrosła o 21% w porównaniu z rokiem 2019. Chociaż w okresie kwarantanny osiągnięcie wskaźników z ubiegłego roku jest już zadowalającym wynikiem”, dodaje Elena Firsova.
Kwarantanna stała się okazją do wykazania się sprytem i znalezienia alternatywnego i skutecznego rozwiązania, które pozwoli Klientom na kontynuowanie współpracy z AsstrA. Klient jest w centrum uwagi, dlatego każde zapytanie jest rozpatrywane szybko i indywidualnie. Średni czas przetwarzania zapytań wynosi 11 minut, a niektóre z nich są przetwarzane w ciągu minuty. Dlatego Klienci AsstrA wybierają kompetentność, elastyczność oraz niestandardowe rozwiązania logistyczne niezależnie od zdalnego trybu pracy.