Według Światowej Rady Przewoźników znaczna część światowego wolumenu ładunków dostarczana jest w kontenerach lub, zgodnie z terminologią logistyczną, w TEU (twenty-foot equivalent unit). 90% światowej wymiany handlowej odbywa się drogą morską. Po przybyciu do portu ładunek jest następnie dostarczany do miejsca docelowego, które rzadko znajduje się w samym porcie. W takich przypadkach transport odbywa się od drzwi nadawcy do drzwi odbiorcy. Rosnąca popularność transportu intermodalnego staje się niezbędnym narzędziem rozwoju europejskiej polityki transportowej.
W branży logistycznej intermodalność odnosi się do transportu od punktu wyjścia do miejsca docelowego kilkoma występującymi po sobie środkami transportu. Takiej dostawie towarzyszy jeden zestaw dokumentacji. Transport odbywa się w jednej jednostce ładunkowej TEU bez konieczności ponownego przeładowywania towaru. Przewozy intermodalne w naturalny sposób zwiększają zakres usług transportowych i wydajność pracy.
„Współcześnie obserwujemy wyraźny trend: schematy intermodalne stają się bardziej popularne niż tradycyjne. Kombinacja transportu kolejowego, morskiego i drogowego jest wykorzystywana w logistyce w celu optymalizacji kosztów. Dlatego też korzyści płynące z dostaw intermodalnych są oczywiste. Ponadto zmniejsza się emisja toksycznych substancji do atmosfery”, zauważa Walker Botter, kierownik oddziału AsstrA-Associated Traffic AG w Hamburgu.
Logistyka intermodalna to metodologia optymalizacji i organizacji racjonalnego transportu. Takie podejście gwarantuje przepływ ładunków i zmniejsza koszty ogólne. Spełnia również nowoczesne wymagania Klientów i rynku usług logistycznych.
„Idąc z duchem czasu, w 2020 r. międzynarodowa grupa kapitałowa AsstrA otworzyła przedstawicielstwo w Hamburgu. Miasto ma strategiczne położenie geograficzne w świecie transportu intermodalnego. Port w Hamburgu jest jednym z 20 największych portów na świecie i obsługuje 8,7 miliona kontenerów rocznie. Grupa kapitałowa ma ambitne plany: obecność w Hamburgu pomoże rozszerzyć zakres oferowanych usług i zaspokoi szybko rosnący popyt na transport intermodalny”, dodaje Botter.
W ciągu ostatnich kilku lat popularność schematów dostaw intermodalnych wzrosła wraz z wymogami modeli biznesowych. Wdrożenie tego podejścia pozwala uwzględnić rosnące potrzeby Klientów w zakresie dostaw, zminimalizować ryzyko i uprościć procedurę przekraczania granicy.
„W 2020 r. intermodalne rozwiązania w zakresie dostarczania ładunków staną się narzędziem do osiągnięcia satysfakcji Klienta. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań logistycznych będzie priorytetem w przypadku projektów związanych z dostawą pilnych towarów. Dlatego zalecamy współpracę z niezawodnym dostawcą usług logistycznych, który gwarantuje dostawę „od drzwi do drzwi”. Zespół AsstrA w biurze w Hamburgu jest gotowy na wyzwania”, podsumowuje kierownik oddziału AsstrA-Associated Traffic AG w Hamburgu.