Ochrona przed ryzykiem jest głównym zadaniem ubezpieczenia. Z reguły ryzyko rozumiane jest jako prawdopodobieństwo wystąpienia niekorzystnych konsekwencji lub wpływu na przedmioty, cele i zadania oraz interesy. Jest to wydarzenie, którego podmiot stara się uniknąć lub zrekompensować jego skutki. Innymi słowy, to sytuacja oceniana pod względem prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia ubezpieczeniowego i możliwego zakresu szkody.
Ryzyko w branży logistycznej powstaje na każdym poziomie łańcucha dostaw. Niezawodność dostawcy usług logistycznych zależy bezpośrednio od ubezpieczenia od ryzyka. Dzięki temu narzędziu operator logistyczny dba o dobre samopoczucie Klientów i Partnerów biznesowych.
Nieuchronność wystąpienia ryzyka wynika z charakteru działalności transportowej związanej z niezliczoną liczbą różnorodnych nieprzewidywalnych czynników. Ponieważ ubezpieczenie ma na celu zagwarantowanie odszkodowania za straty majątkowe, ocena prawdopodobieństwa uszkodzenia podczas transportu jest jednym z podstawowych elementów procesu planowania transportu.
Ubezpieczenia w branży logistycznej to usprawniony system ochrony interesów uczestników procesu. Na przykład ubezpieczenie ładunku. Program ten ma na celu ochronę towarów podczas transportu, a także na poszczególnych częściach trasy, w punktach tymczasowego magazynowania oraz podczas załadunku i rozładunku.
Jak zauważa Jurij Verbilovich, specjalista ds. roszczeń i ubezpieczeń w grupie AsstrA, ubezpieczenie ładunków jest popularnym rodzajem ubezpieczenia wśród Klientów korporacyjnych.
„Specjaliści grupy kapitałowej w 2019 r. wystawili 5 235 ubezpieczeń. W porównaniu z 2018 r. liczba ta spadła o 838 Jednocześnie wzrosła kwota ubezpieczenia w 2019 r. i wyniosła 520 mln euro. W 2018 r. wskaźnik ten zatrzymał się na około 385 mln euro.
Stwierdzenie, że firma logistyczna lub przewoźnik ponosi wyłączną odpowiedzialność za szkody, wydaje się błędne. W takich przypadkach obowiązek zwrotu z reguły spoczywa na firmach ubezpieczeniowych ”, dodaje Jurij Verbilovich.
Oprócz programu ubezpieczenia ładunku w momencie przemieszczania się lub przechowywania w magazynie, często spotyka się także koncepcję ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej uczestników transportu podczas przewozów drogowych.
„Ważne jest, aby nie mylić tych dwóch pojęć. Przedmiotem ubezpieczenia od odpowiedzialności uczestników transportu podczas przewozu drogowego jest obowiązek przewoźnika do zrekompensowania szkody, ale tylko wtedy, gdy powstaje ona z winy przewoźnika. Ponadto limit odpowiedzialności jest ograniczony: średnio 10 euro za 1 kg masy brutto uszkodzonego ładunku”, komentuje Maxim Shkalenko, kierownik ds. roszczeń i ubezpieczeń w AsstrA.
Według Vitalija Łazowskiego, kierownika ds. bezpieczeństwa łańcucha dostaw w AsstrA, każda umowa podpisana w sprawie świadczenia usług transportowych zawiera klauzulę o obowiązkowym ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej.
„Bez odpowiedniej polisy przewoźnicy nie staną się partnerami AsstrA. Ponadto czasami Klienci wymagają takiego ubezpieczenia i sami ustalają wysokość rekompensaty. Zgodnie z niektórymi umowami kwoty sięgają 10 000 000 euro”, wyjaśnia Vitalij Łazowski.
Ubezpieczając ładunek w momencie przemieszczania się lub składowania w magazynie, ubezpieczony jest majątek właściciela ładunku. Takie ubezpieczenie wydaje zarówno właściciel ładunku, jak i spedytor. Zdarzają się sytuacje, że ubezpieczeniem ładunku zajmuje się przewoźnik.
Ponieważ Klienci dążą do minimalizacji kosztów logistyki, kwestia dodatkowego ubezpieczenia ładunku zdarza się sporadycznie. Ubezpieczenie ładunku staje się fundamentalne przy transporcie towarów łatwozbywalnych i wysokowartościowych.
„Mówiąc najprościej, ubezpieczony jest sam ładunek na kwotę określoną na fakturze. Limity nie są stosowane, w związku z tym szkody pokrywane są do 100% wartości ładunku. Nie zawsze jednak szkoda wynika z winy przewoźnika. Ubezpieczenie ładunku można nazwać „lekarstwem”, chociaż w praktyce są wyjątki. Na przykład ryzyko związane z konfiskatą ładunku przez władze nie zostanie pokryte”, podsumowuje Vitalij Łazowski.