1 stycznia 2020 r. weszła w życie decyzja o obniżeniu dopuszczalnej zawartości siarki w paliwie statków morskich z 3,5% do 0,5%. Dyrektywa została przyjęta w kontekście pogorszającej się sytuacji środowiskowej na świecie.
Transport drogowy również przechodzi transformację. Począwszy od 2020 r. roczna emisja dwutlenku węgla zostanie zredukowana o 3%. Do 2025 r. emisja CO2 generowana przez ciężarówki zostanie zmniejszona o 15%, zaś do 2030 r. - o 30% w porównaniu z poziomem z 2019 r.
Liczba transportów drogowych rośnie z roku na rok. Według wstępnych szacunków wskaźnik wzrośnie o 60% do 2050 r. Za każdy gram dwutlenku węgla, który przekracza dozwolony limit, na producentów samochodów nakładana jest grzywna. Nie minie dużo czasu, a przedstawiciele sektora logistycznego będą podlegać podobnym karom.
Aby zmniejszyć emisję CO2, firmy transportowe rozważają wdrożenie Internetu rzeczy (ang. Internet of things - IoT). Według badań brytyjskiej firmy telekomunikacyjnej Inmarsat 44% firm transportowych logistycznych wybiera monitorowanie stanu środowiska. 65% przedstawicieli branży planuje realizację założeń zrównoważonego rozwoju poprzez wprowadzenie Internetu rzeczy.
Korzystając z Internetu rzeczy, firmy transportowe i logistyczne lepiej kontrolują flotę. Dzięki nadajnikom GPS z obsługą IoT firmy monitorują lokalizację pojazdu w czasie rzeczywistym. Na podstawie dokładnych informacji program z geolokalizacją dobiera zamówienia na kurs powrotny z minimalną ilością pustych przebiegów. W rezultacie, dzięki właściwemu wykorzystaniu floty i zużytego paliwa, następuje zmniejszenie emisji CO2.
Vitali Eremenco, zastępca dyrektora ds. transportu drogowego w grupie AsstrA, dzieli się swoimi uwagami.
„Grupa ekspertów AsstrA dąży do zorganizowania transportu z załadunkiem pojazdu w obu kierunkach. Kursy po kole, w przeciwieństwie do transportu w jedną stronę, mają wiele zalet. Ze względu na racjonalne wykorzystanie taboru, emisja CO2 do środowiska jest redukowana. Podczas trasy w obie strony nie ma pustego przebiegu, co pozytywnie wpływa na formułowanie końcowego kosztu Partnerów. Ponadto rośnie lojalność przewoźników, którzy są zainteresowani dojrzałym wykorzystaniem floty”.
Za pomocą rozwiązań informatycznych zespół specjalistów AsstrA organizuje transport drogowy w sposób przyjazny dla środowiska. Aby zmniejszyć pusty przebieg, program „Portal Przewoźnika” został skonfigurowany tak, aby zarejestrowane firmy widziały dostępne zamówienia w promieniu 100 km od miejsca rozładunku.
Projekt AsstrA Supply Chain Visibility zbiera informacje o geolokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym od wielu nadajników GPS. W zależności od informacji o położeniu pojazdu system oferuje dalszy załadunek przy minimalnym pustym przebiegu i przestojach.
„Grupa AsstrA jest zaangażowana w usprawnianie procesów biznesowych, w tym poprzez wykorzystanie Internetu rzeczy. Naszym celem jest racjonalne wykorzystanie zasobów. Zarówno naturalnych, zmniejszając negatywny wpływ na środowisko, jak i ekonomicznych, zapewniając Klientom konkurencyjne stawki na optymalnych trasach”, podsumowuje Vitali Eremenco.